23.8.2010

Että mua ärsyttää - markkinointiaiheisia töpeksintöjä

Olen ajautunut mainos/markkinointialalle jo oikeastaan opiskeluaikoinani. Gradutyöni koski mainontaa kahden osapuolen välisenä viestintänä ja sitä, minkälaisia eroja ja yhtäläisyyksiä osapuolten välisissä viestitulkinnoissa oli. Tulin jo silloin aloittaneeksi markkinointiviestinnän analysoinnin, enkä ole osannut lopettaa. On todella hankalaa olla ihan vain mainonnan uhri ja antautua mainostajien viemäksi. Tai ainakin niin kuvittelen.

Joka tapauksessa arvostelen kaikenlaista markkinointia jatkuvasti ja koko ajan. Mielessäni siis. Ja huono markkinointi ärsyttää aivan valtavasti. Niin paljon, että ajattelin listata tähän kaikki ne asiat, jotka minua markkinoinnissa ärsyttävät:



1. Hintakilpailu
On toimialoja, joissa kilpailu on tiukkaa ja yritykset ovat tyhmyyttään opettaneet kuluttajille, että määräävin tekijä on hinta. Parhaimpana esimerkkinä juuri Keski-Suomessa mediankin kiinnostusta herättänyt autokatsastus tai koko maan hintakilpailun ykköstoimiala: operaattoritoiminta. Hintakilpailussa menetetyillä tuloilla tehtäisiin kuitenkin vaikka kuinka luovaa ja erottuvaa markkinointia niin, että yritys saisi rauhassa veloittaa tuotteestaan sen ansaitseman summan.


2. Ripsivärimainokset
Voi itku! Siis eivätkö ne tuolla suuressa maailmassa keksi mitään muuta ydinviestiä kuin ripsien pituuden ja tuuheuden tuplaaminen.


3. Lehti-ilmoitukset, joissa on pelkästään yrityksen logo
Joo-joo, kannatusilmoittelua, tiedetään. Mutta mitä jos markkinointibudjettia laadittaessa mietittäisiin tuollekin rahasummalle fiksumpi käyttötarkoitus.

4. Massamedian järjettömät panostukset
Ripsivärejä, shampoita, kosmetiikka ym. mainostetaan hirvittävillä summilla televisiossa ja aikakauslehtien palstoilla. Väitän, että jos jokaisen kampanjan kohdalla jäettäisi 50 % media-ajasta ja toinen sivu siitä aukeaman kokoisesta lehtimainoksesta käyttämättä, tilikauden päättyessä yrityksen tulos olisi juuri tuon verran parempi. Saatikka sitten, jos ko. rahasumma käytettäisi jotenkin luovemmin ja oivaltavammin.

5. Huonot www-sivut
Olen tehnyt viimeisen parin vuoden aikana kartoituksia ja yhteenvetoja yrityksille heidän kilpailijoidensa www-sivuista. Yhteensä parillekymmenelle eri toimialalle. Verkkosivujen laatu tässä maassa on surkea ja vaikka sivut näennäisesti näyttäisivätkin kivalta, niin totuus on, että jokaiselta toimialalta löytyy jotain peruskonventioita, joita kaikki tuntuvat noudattavan. Näyttäisi siltä, että lähes kaikkien www-sivujen toteutuksen pohjalla on tarkistus siitä, mitä muut tekevät ja sitten tehdään samalla tavalla, että varmasti vaikutetaan luotettavilta ja uskottavilta.

6. Ei meillä ole varaa markkinoida
Kenellä on varaa olla markkinoimatta? Joskus opiskeluaikana kuulin hyvän mietelauseen ja pidän sitä hyvänä edelleen, se meni jotenkin näin: "Yritystoiminta ilman markkinointia on sama kuin pitäisi kioskia autiolla saarella". Eli mitäs siellä istut toimistolla odottamassa, että joku tulee ostamaan, jos kukaan ei edes tiedä olemassaolostasi. Minulla on sinulle uutinen: kukaan ei tule.

7. Itsesääli
"Meidän asiakkaat on niin tyhmiä, että ne ei ymmärrä", "Hyvähän teidän, kun te olette sellaisella toimialalla, missä noin voi tehdä", "Meidän tuote on niin vaikeasti myytävissä", "Ei ei ei, ei tuo onnistu", "Taantuma on tehnyt tepposet, mitään ei ole enää tehtävissä, kukaan ei kuitenkaan osta" jne. Okei, noista tuo taantuma nyt on jotenkuten ymmärrettävissä, mutta nuo muut itkunaiheet on suoranaista hevon kukkua. Ne ovat vain ja ainoastaan tekosyitä sille, että yrittäjällä ei ole rohkeutta laajentaa ajatteluaan ja kääntää toimialan haasteita itselleen mahdollisuuksiksi.

8. Liimatut mainokset aikakauslehtien välissä
Tilaan Kotivinkkiä ja Kodin kuvalehteä. Molemmissa on joka numeron välissä sellaisella kumimaisella liimalla liimattu irroitettava flyer-mainos. Inhoan niitä. Ne ovat näköesteenä varsinaiselle sisällölle ja sitten kun mainoksen yrittää irrottaa, jäljelle jää etova liimamöykky.


9. Vauvasta vaariin
Tein kerran kampanjaa eräälle Mac-koneita huoltavalle yritykselle, joka ei millään olisi halunnut rajata kohderyhmäänsä, vaan julkaista mainoksen massamediassa mahdollisimman suurella levikillä. Kun asiasta hieman keskusteltiin, henkilö ymmärsi, että ehkä sitten kuitenkin kannattaa kohdentaa viestintää erityisesti graafiselle toimialalle, jossa Mäkkejä käytetään eniten. Noita vauvasta vaariin ilmoituksia löytyy jokaisesta sanomalehdestä aivan valtavasti eikä toistaiseksi ainakaan yksikään ole kolahtanut allekirjoittaneeseen vaikka kuulunkin oikeaan ikäkategoriaan.

10. Kommunikaatiokatkokset
Tämä liittyy markkinoinnin tekijän päivittäisiin työhaasteisiin, joita ei näytä olevan mahdollista välttää: