29.9.2010

Ihan vaan perinteisestä mainonnasta

Jep. Suunnittelen myös mainontaa. Ihan siis sitä ihteään, perinteistä ja tavallista. Julkaistiin mainos perinteisessä mediassa tahi jossain uuden uutukaisessa sähköisessä kanavassa, on jotain perusperiaatteita, joita kannattaa noudattaa. Siis jos mielii, että mainos osuu ja uppoaa. Nämä ohjeet on laadittu pientä tai pk-yritystä ajatellen. Sellaista, joka ei julkaise mainoksiaan missään brändäämismielessä tai muussa ylevässä tavoitteessa, vaan sellaista varten, joka haluaa että mainos saa asiakkaat kipin kapin liikkeelle ja ostoksille.


Muista aina, että et yritä viestiä kuin yhdelle kohderyhmälle kerrallaan.
Älä yritä houkutella samassa mainoksessa sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaita taikka laatuun panostavia ja hinnan perässä juoksijoita.
Kohderyhmäsi edustajien pitää pystyä tunnistamaan itsensä kohderyhmän edustajaksi. 
Heille pitää syntyä tunne, että tämä koskee minua. Kesällä sattui nolo tilanne, kun olin ostanut terassilaudat K-Raudasta. Juttelin erään paikallisen puuyrittäjän kanssa, joka on myös ystäväni. Yhtäkkiä tajusin, että olipas noloa kun en tullut ostamaan lautoja teiltä. Syy oli se, että minulle ei käynyt mielessäkään että ko. yritys voisi haluta minut asiakkaaksi. Luulin, että heidän asiakkaitaan ovat vain ammattilaiset.
Pyri siihen, että mainos sisältää vain yhden asian.
Älä yritä samalla ilmoitustilalla kertoa sitä, että juuri nyt tuotteet X ja Y ovat tarjouksessa, että  ja että kuukauden päästä onkin jo pikkujouluaika, johon voi jo varata paikkoja ja että kauttanne saa tilata myös palveluita Y.
 Mainoksen pitäisi sisältää kehote.
Tutkimusten mukaan mainokset, jotka sisältävät selkeän kehotteen  (tule, tilaa, osta, varaa tms.) ovat tehokkaampia kuin sellaiset, joissa ei ole mitään vinkkiä siitä, mitä yritys toivoisi mainoksen näkijän tekevän.

Ja lopuksi. Jos mainostat vain logoasi, aukioloaikojasi ja puhelinnumeroasi, on parempi jättää mainos julkaisematta ja säästää sekin raha. Saat enemmän asiakkaita jo pelkästään säästämällä muutaman mainoskerran verran rahaa ja laittamalla säästyneet rahat yhteen hyvään mainokseen.