12.1.2011

Mitä kuuluu sosiaalinen media?


Pitkä hiljaiseloni alkaa lähetä loppuaan. Joku on ehkä huomannut, ettei Twitter-tilissäni tai blogissani ole tapahtunut juuri mitään muutamaan hetkeen. Akut on ladattu ja on aika taas kääriä hihat. Uusia tuulia on tulossa, mutta niistä kerron myöhemmin. Nyt voisin tehdä pienen sosiaalisen median välitilinpäätöksen, sillä kolmessa kuukaudessa kentällä on tapahtunut paljon.


Ensinnäkin Ameriikassa, jossa kaikki on suurempaa ja hienompaa (?) on sosiaalinen media vallannut perinteisiltä markkinointikeinoilta alaa huomattavasti. Enää on vaikea löytää yritystä, jolla ei olisi vähintään Facebook-sivua. Suomessa tilanne on hieman toinen, toki yrityssivujen määrä Facebookissa on kasvanut huomattavasti, mutta jäljessä silti ollaan. En väitä, että Facebook olisi yrityksen markkinoinnissa minkään valtakunnan onnen avain, mutta koska maailma ja ennen kaikkea kuluttajat jo toimivat sosiaalisesti ajatuksia vaihtaen verkon kautta, on yrityksen edun mukaista olla tässä keskustelussa mukana.

Myös Suomessa tapahtuu. Upea saavutus oli tuore JJK:n saavuttama Vuoden Urheilumarkkinointiteko –palkinto. Seura on pelannut Veikkausliigassa vasta kaksi kautta, hävinnyt lähes 90% kotipeleistään ja silti yleisökeskiarvo on komeasti koko Suomen kolmanneksi paras. Taustalla on vahva ja ajantasainen läsnäolo sosiaalisessa mediassa. JJK:n voitto taitaa olla yksi Suomen ensimmäisistä markkinointipalkinnoista, joissa taustalla on ensisijaisesti sosiaaliset mediat (korjatkaa jos olen väärässä).

Kotimaassa, erityisesti suurissa kaupungeissa on voimakkaan esiin marssin tehnyt CityDeal, joka tarjoaa toisaalta pienillekin yrityksille laajaa näkyvyyttä ja mahdollisia  uusia pitkiä asiakassuhteita ja toisaalta kuluttajille erinomaisia tarjouksia. Markkinointi toimii pelkästään sähköisissä medioissa ja houkutuksena on vielä kannustaa lukijoita suosittelemaan diilejä kavereilleen porkkanan voimalla. Odotan mielenkiinnolla, milloin CityDealkin toimii mobiilisti, kuten esikuvansa Scoutmob.

Entä sitten näkyvyys sosiaalisissa medioissa vs. Google-markkinointi? Maksettu Google-markkinointi on yleistynyt ja se tarkoittaa suoraan sitä, että sen hinnat nousevat jatkuvasti. Päästäkseen maksetuissa hakusanoissa kärkeen, on oltava halukas maksamaan yhä enemmän, sillä tarjoajien määrä lisääntyy.  Ennustan, että vuoden 2011 aikana myös Suomessa tultaneen tilanteeseen, jossa maksettu mainonta on jo liian kallista, joten Google-näkyvyys pitää ansaita muilla keinoilla. Ehkä tehokkain keino tähän ovat juuri sosiaaliset mediat, jotka tarjoavat yrityksille laajan skaalan alustoja, joiden kautta saadaan tärkeitä ulkopuolisia linkkejä, näkyvyyttä ja keskustelua. Huhujen mukaan kuulemma USA:ssa tietyillä toimialoilla (esim. asianajotoimistot) maksetut hakusanat maksavat jopa muutaman sata dollaria klikkausta kohden, kun Suomessa vielä toistaiseksi päästään kalleimmillaankin alle kymmenen euron.

Sisällön tuottamiseen ollaan havahduttu, mikä on iloinen uutinen. Yritykset ovat huomanneet, että ei ketään kiinnosta tyhjä Facebook seinä tai turhanpäiväinen Twitter-tili, joissa on vain yleiset yrityslätinät. Jos halutaan faneja, seuraajia ja followereita, on tarjottava heille sisältöä joka heitä kiinnostaa  eli tuottaa jotain lisäarvoa followereille (tässä lisää aiheesta). Yritysten sosiaalisen median tileissä siis alkaa olla hieman elämää, josta oivana esimerkkinä vaikkapa Kotipizza.

Ja vielä lopuksi. Tässä muutama asiantuntija-arvio, mitä vuonna 2011 sosiaalisen median kentässä tapahtuu.