4.2.2011

Hakukonetulokset Internetin käyttäjän näkökulmasta

Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan  74 % internetin käyttäjistä etsii  ensisijaisesti tietoa tavaroista ja palveluista ja 67 % haluaa kasvattaa omaa tietämystään jostain aihealueesta, kun taas esimerkiksi verkkolehtiä selaa vain 45 % ja n. 42 % käyttää nettiä erilaisiin viihdykkeisiin. Yrityksen näkökulmastahan tämä on ihanteellinen tieto ”Internet ei ole vain huvittelua varten, vaan meistähän halutaan kuulla lisää”. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että hakukoneoptimointi on asiakaspalvelua. Eli kun asiakas etsii aktiivisesti tietoa, olisi suotavaa että hän myös löytää relevanttia sellaista.

Miten hakukoneita käytetään?



Yllättävä tieto yrityksen näkökulmasta voi olla, että aina nettikäyttäjä ei tiedä, mitä hän hakee. Otetaan vaikka esimerkiksi henkilö, joka miettii ettei aivan viihdy kotonaan, koti ei ole toimiva tai muuta vastaavaa. Todennäköisesti henkilö lähtee hakukoneesta liikenteeseen hakusanalla sisustaminen tai kodin viihtyvyys. Hän ei vielä ole ajatellut, että ryhtyykö remontoimaan itse tai tilaako remonttifirman, palkkaako sisustussuunnittelijan tai lähteekö Kodin Ykköseen tahi Ikeaan ostoksille. Hoituuko ongelma laatoittamalla, uudella tilajaolla, maalaamalla tai tilpehöörillä. Tässä vaiheessa siis henkilö haluaa kasvattaa tietämystään ongelmansa mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista.

Hakuprosessi etenee ja henkilö törmää kenties remonttifirman sivuille. Jos sivuilla on mukavasti kuvagalleriaa, hän saa sieltä ideoita ja ajatukset lähtevät kirkastumaan: ”Oikeastaan suurin ongelma on olohuone, jos sen saisi kivaksi…” Haku ehkä etenee Googlen kuvahakuun hakusanalla ”olohuone” ja hän saa kuvista uutta virikettä. ”Oikeastaan se on tuo seinä, joka on väärän värinen ja sohva on väärän mallinen. Säilytystilaakin on aivan liian vähän”. Vaihtoehtoja makustellaan.

Jälleen haku etenee, asia alkaa muuttua konkreettiseksi ja Googleen kirjoitetaan uusia hakusanoja, kuten sohva, tapetti ja säilytystila, sillä päätös ongelman ratkaisutavasta on syntynyt. Nyt täytyy enää etsiä ne yritykset, joilta ylipäätään löytyy ostettava tuote tai palvelu ongelman ratkaisemiseksi ja sen jälkeen vielä rajataan vaihtoehdot muutamaan mielenkiintoisimpaan. Lopullinen ostopäätös syntyy sitten näiden joukosta.

Vastaavia esimerkkejä voidaan esittää useita. Yrityksen hakukoneoptimoinnin tulisi siis lähteä liikenteeseen siitä näkökulmasta, mikä potentiaalisen asiakkaan ongelma on eikä pelkästään siitä näkökulmasta, että mitä tuotteita yritys myy.

Prosessia voi havainnollistaa näin:
Hakukoneoptimointi / Hakuprosessi

Yrityksen kannalta on siis hyvä, mitä aikaisemmin tuohon prosessiin omat sivut saadaan mukaan ja hakukoneoptimoinnissa ratkaisu voi olla melko yksinkertainenkin: Koska Google ja muut hakukoneet eivät indeksoi koko yrityksen sivustoa kerrallaan vaan yksittäistä sivua, voisi esimerkiksi remontointifirma optimoida sivujaan siten, että yksi alasivu optimoidaan sanalle remontointi, toinen sanalle tapetointi, kolmas sanalle sisustus, neljäs sanalle sisustusidea ja niin edelleen. Tässä ratkaisussa toki tärkeää on huomata silloin, että jos henkilö tulee hakusanalla tapetointi suoraan tuolle tapetointisivulle, on sivun oltava siten suunniteltu, että se toimii itsenäisesti mahdollisena laskeutumissivuna (landing page).