15.2.2011

Vaalit ja sosiaalinen media

Niinpä niin. Pitäähän tästäkin ajankohtaisesta aiheesta blogata, kun lehtiinkin pyydetään jo allekirjoittaneen asiantuntijakommentteja. Nämä ovatkin ensimmäiset eduskuntavaalit Suomessa, joissa sosiaalinen media on jo sen verran tolpillaan, että sähköisiä työkaluja kampanjointiin löytyy käytännössä katsoen joka lähtöön: On Twitteriä  pikaisten kuulumisten kirjoittamiseen, Facebookia kannanottoihin, blogia mielipidekirjoituksiin, YouTubea mainoksiin ja videotervehdyksiin. Flickr’iä tunnutaan käyttävän silloin, kun halutaan antaa puolueesta rento ja kansan parissa viihtyvä kuva. Äkkiseltään eri puolueiden käyttämien somekanavien määrää katsottuna Keskusta vaikuttaa ottaneen sosiaalisen median parhaiten haltuun. Onpa heillä jopa Spotifyssä soittolista (joskin toistaiseksi vielä tyhjä).

Vaikuttaako sosiaalinen media vaalien lopputulokseen?




Väitän että vaikuttaa. Ja vaikuttaa paljonkin. Jo pelkästään sillä perusteella, että esim. Facebookissa on kohta kaksi miljoonaa suomalaista, jotka ovat vähintään 13-vuotiaita. Toisin sanoen äänestysikäisistä ja -kelpoisista kansalaisista leijonan osa. Tästä syystä Mikael Jungnerin kommentti TalviAreenassa (2.2.2011) ihmetyttääkin. Mikael Jungner on sitä mieltä, että ”Tietojen pitää kiertää ensin valtamedian kautta, jotta niihin luotetaan”. Mikael ei taida tietää sitä, että tässä maailman ajassa ihmiset luottavat jopa anonyymiin kommentoijaan enemmän kuin yhteisöjen julkaisemiin tavoitehakuisiin viesteihin. Sitä paitsi osa äänestäjistä on joka tapauksessa niin nuorta, että heille sosiaalinen media edustaa nimenomaan valtamediaa ja siitä ”tavallisesta” valtamediasta saatetaan lukea ja kuunnella juttuja sitä mukaa kuin Facebook-kaverit linkkejä suosittelevat. Muilta osin Jungner on kyllä edelläkävijä poliitikkojen joukossa sosiaalisen median osalta. Miehen Twitter feedit ovat ihan mielenkiintoista luettavaa.

Perussuomalaiset aiheuttavat liikehdintää

Perussuomalaisten aiheuttama liikehdintä sosiaalisessa mediassa on merkille pantavaa. Puolesta ja vastaan. Persujen Facebook-ryhmässä on puolueista selvästi eniten tykkääjiä, 6 089 kpl, kun seuraavaksi tulevilla Vihreillä on vain 3783 kpl (tilanne 15.2). Muut puolueet jäävätkin sitten alle kolmentuhannen. Persut mukaan lukien, poliittiset puolueet ovat sosiaalisessa mediassa selkeitä alisuoriutujia. Jos olisi pitänyt veikata faniryhmien kokoa etukäteen, olisin todennäköisesti vastannut viisin-kymmenenkertaisen luvun. Toisaalta… ei se määrä vaan se laatu  Toiminta sosiaalisessa mediassa voi pienelläkin porukalla olla tehokasta, jos ryhmä levittää puolueen ilosanomaa edelleen omille kavereilleen ja onnistuu jopa vaikuttamaan mielipiteisiin. Tuolla Persujen vastaisella liikehdinnällä tarkoitan taas sitä, että ainakaan omien 286 FB-kaverini joukossa mitään muuta puoluetta koskevaa negatiivista julkisuutta ei ole tuotu niin auliisti esille kuin Perussuomalaisten kämmejä.

Ehdokasviestinnästä

Seuraan myös muutaman poliitikon henkilökohtaisia somekanavia. Niistä selkeästi raikkaimman kuvan antaa Henna Virkkunen sekä Twitter että Facebook -tiliensä kautta.  Opetusministerin otteista ei paista politikointi tai tarkoitushakuinen statuksen kohotus läpi. Toinen ilahduttaja on Keskustan Pauliina Takala, jonka ote on mukavan henkilökohtainen ja jalat maassa. Jyrki Katainen ja Alexander Stubb molemmat ovat hmm… melko poliitikkomaisia. Ihan hyvää settiä joo, mutta kumpikaan ei oikein yllä kovin yksilölliselle tasolle. Katainen jakelee lähinnä linkkejä, kun taas Stubb kyllä tuottaa muutakin sisältöä, mutta tekee sen ulkoministerin virkaäänellä. Syntyy tunne, että joku muu kuin herrat itse ovat profiilien ylläpidon takana. Timo Soinin Facebook profiilista puolestaan paistaa kilometrin päähän läpi, että herra ei tiedä sosiaalista mediasta mitään eikä hän ainakaan viitsi päivittää FB:tä itse, vaan on delegoinut homman jollekin toiselle henkilölle, joka ei myöskään ole juurikaan perehtynyt siihen mistä sosiaalisessa mediassa on pohjimmiltaan kyse.

Poliitikko, seuraatko sosiaalista mediaa?

Toivottavasti seuraat, sillä seurantatyökalujen avulla tiedät, mitä siellä somessa sinusta puhutaan. Tietenkään yksittäisten henkilöiden salaisiin profiileihin ei pääse käsiksi, mutta toisaalta mielipidevaikuttajat, portinvartijat ja alfakäyttäjät ovatkin niitä, jotka tekevät eniten vaalityötä puolesta ja vastaan. Tässä muutama  itse hyväksi havaitsemani työkalu sosiaalisen median ja yleensä ottaen Internetin seurantaan kaikille ehdokkaille ja puolueiden viestinnästä vastaaville:

Google Alerts: Voit asentaa Google-tilillesi hälytyksen haluamillesi hakusanoille, tässä tapauksessa omalle nimellesi. Hälytys lähettää sinulle sähköpostia joka kerta kun Google löytää sisältöä, jossa nimesi mainitaan. Kannattaa tsekata eri kirjoitusmuodoilla (Maija Meikäläinen, Maija Meikäläisen, Maija Meikäläisellä jne.)

Bit.ly: Jos itse julkaiset sisältöä, kuten blogikirjoituksia, kannattaa kirjautua bit.lyyn ja lyhentää linkit sen avulla. Palvelu tuottaa reaaliaikaista statistiikkaa siitä, miten monta kertaa linkkiäsi on klikattu, kuka sitä on jaellut eteenpäin ja onko kirjoituksesta tykätty vai ei.

Social Mention: Social Mention on hakukone, joka etsii halutuilla hakusanoilla tuloksia nimenomaan sosiaalisesta mediasta. Myös tähän palveluun voi laittaa päälle alertin, joka hälyttää kun hakusana mainitaan jossain. (Muista myös tässä eri kirjoitusasut).

Omien havaintojeni mukaan juuri nämä Bloggerin blogit löytyvät hakukoneilla nopeasti. Sekä Social Mention että Google Alert bongaavat tämänkin tekstin muutaman tunnin sisällä julkaisusta nimeltä mainittujen poliitikkojen nimillä varsinkin kun kirjoitin ne tarkoituksella perusmuodossa. Olisin erittäin tyytyväinen, jos joku poliitikoista kommentoisi postausta koska se olisi selkeä osoitus siitä, että ko. poliitikko todennäköisesti jo käyttää mainittuja työkaluja ja on siis valveutunut sosiaalisen median käyttäjä.

Sellaista siis tällä kertaa. Tässä vielä pieni päättötyö- tai graduaiheidea esim. viestinnän, taloustieteiden ja yhteiskuntatieteiden opiskelijoille: Olisi varsin mielenkiintoista nähdä vaalien jälkeen tutkimustuloksia, joissa mm. vertaillaan sosiaalista mediaa hyödyntäneiden ja sitä hyödyntämättömien ehdokkaiden saamia äänimääriä keskenään. Jos joku päättää tehdä tästä tutkimuksen, olisin kiitollinen jos saisin joskus tutkimustuloksista lukea.



P.s. en ehdi seuraamaan kaikkien puolueiden kaikkia ehdokkaita, vaan tässä postauksessa maininnat eri ehdokkaista perustuvat osittain tarkoitushakuiseen urkkimiseen ja osittain ko. ehdokkaiden somekanavien seuraamiseen.