13.6.2011

Blogikirjoitus bloggaamisesta

Nyt onkin aikaa vierähtänyt edellisestä postauksesta. Omaan tyyliini on sopinut tällainen epäsäännöllinen kirjoittelu, sillä kirjoituksien aiheet pälkähtävät mieleeni useimmiten yllättävissä tilanteissa ja jalostuvat teksteiksi pääni sisällä. Varsinainen kirjoittaminen onkin sitten nopeaa puuhaa, tämänkin postauksen kirjoitin loppujen lopuksi kymmenessä minuutissa. Jokainen toki tuottaa tekstit omalla tyylillään, mutta koostan tähän jotain ajatuksiani ja vinkkejä siitä, mitä bloggaamisessa kannattaa ottaa huomioon. Erityisesti siis jos blogisi liittyy jollain lailla yritystoimintaan.




Säännöllisyys
Määräät itse blogisi säännöllisyyden tai epäsäännöllisyyden. Ei ole olemassa sääntöä enkä itse allekirjoita sitä, että kenenkään bloggaajan tulisi pitää jostain tietystä rytmistä kiinni. Toki jos opetat lukijasi tiettyyn rytmiin tai lupaat tuottaa tekstiä tasaisin väliajoin, on silloin hyvä pitää näistä kiinni. Ja aivan kovin paljoa yli kuukautta ei kannata antaa kirjoitusten välillä vierähtää.

Aiheet
Yritysblogit kirjoitetaan pääsääntöisesti yrityksen kohderyhmää silmällä pitäen. Toki aiheen pitää kiinnostaa sinua itseäsi, mutta muista ettet kirjoita itsellesi vaan sidosryhmille. Uskottavuuden nimissä aiheiden olisi suotavaa liittyä jollain lailla yrityksen asiantuntemukseen. Hyvä nyrkkisääntö on, että pyri kirjoittamaan aina jotain sellaista, jonka avulla lukija oppii jotain uutta mutta sen sijaan, että tuotat tyhjentävän oppitunnin aiheesta, jätät jotain kysymyksiä vastaamatta kannustaen potentiaalisia asiakkaita yhteydenottoihin.

Pohdi ensin
Ennen kuin perustat blogia, kannattaa pontia asiaa myös näistä näkökulmista:
  • Onko blogi juuri minun yritykselleni oikea kanava? Ole rehellinen itsellesi. Jos yrityksessä ei ole henkilöä, jolle kirjoittaminen on luontevaa, ei kirjoittamista kannata ryhtyä opiskelemaan bloggaamisen kautta.
  • On muitakin sosiaalisen median kanavia, miksi valitsisin blogin? Blogi tai mikään muukaan kanava ei ole must. Mieti mitä informaatiota aiot tuottaa, (linkkejä, artikkeleita, kuvia, videoita vai jotain muuta), ketkä ovat kohderyhmää ja mitkä ovat tavoitteet. Nämä kolme määrittelevät sen, mikä kanava kannattaa valita.

Mistä lukijoita
Tyhjille saleille on turha puhua. Tässä muutama ehdotus, millä saat blogillesi lukijoita:
  • Hyödynnä hakukoneoptimoinnin perusperiaatteita. Hyvällä blogialustalla toteutettuna hakukoneoptimoidut blogitekstit pitäisi löytyä Googlen hakutuloksista.
  • Ilmoita blogisi kaikkiin blogilistoihin (esim. www.blogilista.com ja www.bloggaajat.com) Eri toimialoilla on myös omia listauksiaan. Niitä löytyy googlettamalla.
  • Jaa kunkin kirjoituksen linkki muissa sosiaalisen median kanavissasi
  • Laita linkki näkyvästi verkkosivuillesi (tai ylläpidä blogia suoraan siellä)
  • Painata/lisää linkki kaikkiin markkinointimateriaaleihisi (esitteet, käyntsärit, presentaatiot jne.)
  • Lisää linkki sähköpostisi signatureen
  • Kommentoi muita blogeja ja jätä samalla yhteystietosi
  • Kerro kaikille kavereille ja tutuille
  • Lisää blogiisi eri somekanavien tykkää, jaa, suosittele ym. painikkeet, jotta lukijat voivat helposti jakaa linkkiäsi eteenpäin.

Kiinnostavuus
Mitä tahansa teetkin, yllämainituista konsteista ei ole hyötyä, jos sisältö itsessään ei ole potentiaalisten lukijoiden mielestä mielenkiintoista. Lähde siis aina siitä, että tarkoitus on tuottaa sidosryhmille jotain lisäarvoa. Lisäarvo voi olla yhtä lailla piinkovaa asiantuntemusta painottavaa asiaa, hauskoja näkökulmia vanhaan tuttuun aiheeseen, provosoiva esitystapa, täysin uusi informaatio jne. Joka tapauksessa sellainen, joka kirjoittajalle on luontevinta. Jos kirjoitustyö maistuu puulta, ei kannata edes yrittää vaan valita mieluummin joku luntevampi kanava.


Vältä näitä
  • Pelkkien linkkien jakaminen (tällöin parempi kanava on Facebook tai Twitter)
  • Omien mielipiteiden salaaminen (käyttäjät haluavat tietää mielipiteesi aiheesta, josta kirjoitat)
  • Jonkun toisen tekstityylin matkiminen (voit kirjoittaa millä tyylillä haluat, jos se on sinulle täysin luontevaa, mutta matkiminen matkimisen vuoksi on läpinäkyvää)
  • Samasta aiheesta jauhaminen (kukaan ei halua lukea samasta aiheesta montaa kertaa)