16.8.2011

Älä hyväksy yritystä Facebook-kaveriksi

-->
Laadin alkukesästä eräälle asiakkaallemme kattavan sosiaalisen median suunnitelman ja sovimme myös sen täytäntöön panosta. Yksi siihen liittyvistä töistä oli uuden Facebook-sivun luominen ja menneinä aikoina yrityksen nimellä luodun henkilöprofiilin poistaminen. Sain yrityksestä tunnukset ko. profiiliin ja huomasin melko valtavan tietoturvariskin. 298 ihmistä oli hyväksynyt kaveripyynnön yritykseltä. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että näin tuntemattomien ihmisten henkilökohtaisia tietoja heti etusivulla. Kuka tykkäsi kaalimadosta ja kenen parisuhde on katkolla. Ei tehnyt mieli lukea eteenpäin, joten poistin tilin nopsaan pois käytöstä.




Yrityksellä henkilöprofiili, grr...
Jotkut yritykset ja ennen kaikkea monet yhteisöt ja yhdistykset ovat siis luoneet itselleen henkilöprofiilin, eli siis käyttävät Facebookia aivan kuten käyttäisivät omana itsenään. Mitä se sitten käytännössä muiden Facebook-käyttäjien kannalta tarkoittaa:
  • Yrityksestä ei voi ”tykätä” vaan pitää ryhtyä sen kaveriksi (ts. lähettää tai hyväksyä kaveripyyntö)
  • Kun lähetät tai hyväksyt kaveripyynnön, et välttämättä tiedä kenen kanssa tosiasiassa kaveeraat ja kuka näkee omat tietosi
  • Jos et käytä kaverilistoja vaan kaikki FB-kaverisi näkevät kaikki julkaisusi, myös yrityksen edustaja(t) näkee henkilökohtaiset asiasi 

Tykkää mieluummin
Tykkääminen on kuitenkin aivan eri asia kuin kaveeraaminen. Jos olet painanut ”Tykkää” –nappia jonkun yrityksen kohdalta, yllämainittuja ongelmia ei ole, vaan voit rauhassa tykätä niin monesta yrityksestä kuin haluat.
Väännän varmuuden vuoksi vielä rautalangasta:
1.     Tykkää yrityksestä --> hyvä
2.     Yrityksen kanssa kaveri --> paha


Yrityssivun hyödyt yritykselle itselleen
Yrityksen itsensäkään ei kyllä tosin kannattaisi perustaa henkilöprofiilia yritykselle. Tässä listattuna pelkästään muutama syy miksi:
  • Yritysten sivut sisältävät huomattavan määrän sellaisia toimintoja, joita henkilöprofiileista puuttuu. Sivujen kautta saat myös runsaasti dataa kävijämääristä, sukupuolijakaumasta, postauksien näkyvyydestä jne. Näitä et saa profiilin kautta
  • Kukaan ei ainakaan välttele yritystäsi tietoturvariskin pelossa
  • Voit määritellä iän, sijainnin, ym. tekijöiden mukaan kuka ylipäätään näkee sivusi ja saa kirjoittaa sinne
  • Mahdollisuus lisätä karttalinkki
  • Mahdollisuus esitellä yhteistyökumppaneita luontevasti, sillä yritykset voivat olla tykkääjiä myös keskenään. Esim. FlowHouse tykkää Aava & Bangistä.
  • Mainonnan muodot monipuolistuvat
  • Voit osallistaa tykkääjiäsi monipuolisesti
  • Tykkääjiksi ei tarvitse hyväksyä erikseen, kuten kaveriksi. Säästyt työltä.
  • Henkilökohtaiseksi tarkoitetuissa profiileissa voi olla maksimissaan 5000 kaveria, yrityssivun tykkääjien määrää ei sen sijaan ole rajoitettu
  • Jos profiilin kaverimäärä lisääntyy huomattavaa vauhtia, voi Facebooksulkea tilin. Tykkääjien määrän nopeaan kasvuun FB ei ota kantaa.   









    Tämäkin vielä rautalangasta väännettynä

    1. Yrityksellä sivu --> hyvä
    2. Yrityksellä profiili--> huono
    3. Yrityksellä profiili, jossa viestii sekä henkilökohtaisia että yrityksen viestejä sikin sokin --> KAMALA (näitäkin valitettavasti näkee…)

    p.s. Tämän blogipostaukseen innoituksena toimi siis asiakasyrityksemme ja sille toteutettavat toimenpiteet. Kuin tilauksesta kuitenkin tupsahti omaan Facebook-profiiliini alla oleva pyyntö, jota en valitettavasti voi hyväksyä.



    EDIT: Niin ja unohtui tietenkin mainita, että profiili yrityksellä on Facebookin sääntöjen vastainen ja FB voi sulkea sen milloin hyvänsä.