5.8.2011

Sosiaalinen media on tila


Satuin bongaamaan Helsingin yliopiston organisaatioviestinnän professorin Leif Åbergin mietteitä sosiaalisesta mediasta (jostain, en muista mistä). Poimin tekstistä kuitenkin seuraavan lainauksen 

"On vanhakantaista nähdä sosiaalinen media välineenä (mediana), kun kyse on tilasta."



Ihastuin lausahdukseen sen verran, että twiittasinkin sen saman tien.
Olen palannut tuohon ajatukseen muutaman kerran sen jälkeen, sillä jotenkin se mielestäni kiteyttää sosiaalisen median syvimmän olemuksen erinomaisesti. Kyse ei tosiaan ole nipusta erilaisia ohjelmia ja aplikaatioita, joilla kullakin voi jakaa erilaista sisältöä ystävien ja tuttujen kanssa. Kyse ei myöskään ole puhelimen tai sähköpostin korvikkeesta, jolla ylläpidetään yhteyksiä läheisiin.

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Vuorovaikutuksen ja kanssakäymisen tyyli on muuttunut pysyvästi. Jos unohdetaan yksittäiset välineet, kuten Facebookit ja YouTubet ja mietitään vain omaa elämäämme ja sosiaalista kanssakäymistämme, eikö ole totta, että moni meistä on nykyään sosiaalisempi kuin vielä muutama vuosi sitten. Some on tuonut vanhat tutut menneiltä ajoilta takaisin läheisien ystävien piiriin. Some on myös lähentänyt sukuja. Serkut, enot ja tädit, joita ennen tapasi vain sukujuhlissa ovat nyt tulleet osaksi jokapäiväistä kanssakäymistä. Häissä ei tarvitse enää kysellä pikkuserkun kotikaupunkia tai perhetilannetta, vaan voi jutella suoraan ”aidoista” kuulumisista.

Minun on siis äärettömän vaikea kuvitella, että voisimme jotenkin poisoppia tästä uudesta sosiaalisesta tilasta. Itse olen vähentänyt someaikaa radikaalisti viimeaikoina, mutta se ei tarkoita sitä, että haluaisin vetää verhon kiinni. On jotenkin huojentavaa tietää, että tarvittaessa yhdestä paikasta löytyy reaaliaikainen kytkös satoihin ihmisiin. Ja nimenomaan kytkös, ei pelkkä osoiterekisteri jossa tiedot vanhenevat sitä mukaa kun ihmiset muuttavat ja vaihtavat työpaikkoja.

Jos tuohon vielä ynnää sen, miten yritykset ovat vihdoinkin ymmärtäneet somen tehon markkinoinnissa ja sen, minkälaisia rahasummia pelkästään Facebookin ja Googlen mainonnan kautta liikkuu, voidaan sanoa että vaikka uusia sovelluksia ja työkaluja tulee ja menee, some on pysyvä tila. Se ei mene pois.

--