5.2.2012

Ajatuksia Google+ palvelusta


Olen enemmän tai vähemmän tietoisesti vältellyt pitkään Google plussaa. Silloin tällöin siellä piipahtelin, kunnes päätin ottaa härkää sarvista. Jokaisen itseään kunnioittavan sosiaalisen median ammattilaisen kaiketi pitäisi aiheesta tietää, mieluiten jopa blogata. Tässä siis tulee, vaikkakaan en pyri mitenkään laatimaan opastusta palveluun, sitä ovat monet muut tehneet ihan ansiokkaasti. Kunhan nyt listaan omia havaintojani.


Turhaa vertailua Facebookiin
Myönnän, olen fakkiutunut siihen, että toimiakseen loogisesti, somepalvelun pitäisi toimia samalla logiikalla kuin Facebook. Sinänsä tyhmää, koska nykyään Facebookissa ei tunnu olevan mitään logiikkaa palvelun uudistuessa harva se viikko. Google plus siis ei kuitenkaan toimi kuten Facebook. Siellä ei ole kavereita, on vain piirejä joihin lisäät ihmisiä joita haluat seurata ja joiden toivoisit seuraavan sinua. Piirien ansiosta Google+ toimii melko hyvin noin verkostoitumismielessä. Voit hyvällä viestinnällä päästä tutuksi kiinnostavien ihmisten kanssa ilman että sinun tarvitsee erityisesti esittäytyä tai pyytää suositusta kuten LinkdedIn-palvelussa

Kenelle ja mitä
Toistaiseksi näyttää siltä, että ainakin Suomessa vielä Google+ on lähinnä someaktiivien kanava, jossa someaktiivit keskustelevat keskenään somesta.
 
Yksittäisen käyttäjän näkökulma

Tämä on ihan ok. Julkaiseminen tapahtuu hyvin samalla tavalla kuin muissa yleisissä somepalveluissa (mm. Twitter ja Facebook). Facebookista poiketan kovin harva kuitenkaan julkaisee mitään kovin henkilökohtaista. Google+ on ennemmin asiakeskeinen kuin minäkeskeinen kanava.

Yritysten näkökulma
Yritysten markkinoinnin näkökulmasta Google+ on suoraan sanottuna surkea. Yksittäiset ihmiset eivät välttämättä näe yritysten viestintää ennen kuin ovat lisänneet yrityksen omaan piiriinsä. Facebookissa voit tarkistaa ensin onko yrityksen sivu tykkäämisen arvoinen, kun taas Google+:ssa ostat sian säkissä: Lisäät yrityksen piireihin, jonka jälkeen toivot että sieltä tulee jotain seuraamisen arvoista sisältöä.

Sivu, profiili vai mikä…
Se, että millä nimellä yrityssivuja halutaan kutsua on Googlelle itselleenkin epäselvää. Sanat profiili, sivu, käyttäjä ja henkilö vilisevät sulassa sovussa niin yrityksistä kuin henkilöistäkin puhuttaessa. Loin oman profiilini lisäksi FlowHouselle yrityssivun. Yrityssivuissa on sama periaate kuin henkilöilläkin. Eli yrityssivut kerryttävät piirejä ja ovat mukana muiden luomissa piireissä kuten henkilötkin. Äkkiseltään vaikuttaa loogiselta, mutta käytännössä sitä se ei ole. Kun juuri luomani FlowHouse lisäsi käyttäjän Hale Okkonen piiriinsä, minulle itselleni tuli ilmoitus, että Hale Okkonen oli lisännyt minut piiriinsä?!
Ja vaikka tämänkin lapsuksen unohtaisi niin kyllä minusta on himpun verran noloa yrityksen haalia käyttäjiä piireihinsä, ennemminkin sen pitäisi mennä päinvastoin. Yrityssivuissa on myös se huono puoli, että et voi myöntää muille henkilöille admin-oikeuksia sivuun. Eli ainakin tällä hetkellä on se tilanne, että jos sivun luoja vaihtaa työpaikkaa, sivu vaihtaa sitä hänen mukanaan.

Plussaaja vasten tahtoa
Toinen mikä selkeästi mättää on se, että saatat olla Google+ käyttäjä vastoin tahtoasi. Itselläni on käytössä kaksi eri Google tunnusta. Toinen on ollut pitkään henkilökohtaisessa käytössä ja hiljattain siirsimme myös yrityksen sähköpostit Googlelle. Yhtäkkiä huomasin, että minulla on siis tämän myötä kaksi G+ tunnustakin, joihin molempiin tupsahtelee piiripyyntöjä ympäri maailmaa. Jotka kaiken edellä mainitun ohella myöskin ovat harvinaisen ärsyttäviä. Koomisinta on se, että Google ehdottaa, että lisäisin itseni piireihini.

Yhteenveto
Ammattini puolesta tutustun uusiin some-palveluihin ja sähköisen markkinoinnin työkaluihin vähän väliä. Useimmiten pääsen niihin jyvälle sen verran nopeasti, että parin kokeilun jälkeen olen sisäistänyt kokonaisuuden ja kanavan tuoman markkinoinnillisen edun riittävän hyvin. Google plussan kanssa olen löytänyt heikon kohtani, enkä vain kerta kaikkiaan pääse aallon harjalle. En ole oikein varma onko vika palvelussa vai käyttäjässä.  Subjektiivinen näkökulmani Googlen somepalveluun on se, että suutari pysyköön lestissään. Google on maailman paras hakukoneissa, mutta surkea sosiaalisessa mediassa. Miksi tahrata hyvää mainetta toimimattomilla virityksillä.
 


P.s. Minulla saattaa olla ehkä nyt hieman haju siitä, miltä täysin ummikosta tuntuu Facebook-koulutukseen osallistuessaan. Yleisin koulutuksissa kuulemani kysymys on ”Kuka minä oikein olen ja missä sijaitsen”. Sellainen fiilis tuli myös Googlessa.