22.2.2012

Uusi sosiaalisen median palvelu - Pinterest





Nyt se on tapahtunut. Sosiaalisen median asiantuntija, joka oikeastaan ehti jo tylsistymään koko someen, on taas innostunut. Sen on aiheuttanut uusi/uudehko sosiaalisen median kanava Pinterest, joka on muutamassa kuukaudessa kasvanut ”hulluna”, jopa tuhansia prosentteja. Tässä jotain vapaasti lontoon kielestä käännettyä:
  • Pinterest saavuttaa 10 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää nopeammin kuin mikään itsenäinen sivusto koskaan aikaisemmin.
  • Pinterestin kasvu on hullua
  • Pinterest on ilmiö
  • Kuka tarvitsee bisnesmalleja Pinterestin kasvun rinnalla?
  • Jne.
Lähde: http://insightfuldevelopment.com/what-is-pinterest-and-how-to-use-pinterest-for-business-exposure.html

Mikä Pinterest on?

Ajattelin, että yritän kuvailla palvelua ihan omakohtaisesti, enkä käy lukemassa ko. saitin omia selvityksiä siitä mistä oikeastaan on kyse:

Pinterest on sosiaalinen kuvapalvelu, mutta ei kuitenkaan kuvagalleria. Oikeastaan moni sähköinen kuvapalvelu (esim. Picasa tai Flickr) tuntuvat Pinterestin rinnalta melko passiivisilta ja epäsosiaalisilta. Ehkä parhaiten sitä voisi kutsua kutkuttavaksi ja inspiraatiota herättäväksi leikekirjaksi. Inspiraatio ja inspiroituminen ovatkin oikeastaan juuri niitä sanoja, millä Pinterestiä eniten luonnehditaan.

Mikä erottaa Pinterestin muista somepalveluista

Tässä taas oma näkemykseni
  • Käyttäjän ei tarvitse tuottaa sisältöä laisinkaan ollakseen mukana. Saatat saada satoja seuraajia pelkästään merkitsemällä ja linkittämällä (repin, repinnaaminen) muiden tuottamaa sisältöä tai kiinnostavia internetistä löytämiäsi kuvia.
  • Voit käyttää palvelua puhtaasti itsesi vuoksi (kuten minä teen). Pinterest voi olla sinun tapasi merkkailla kivoja kuvia internetistä, jotta voit palata niihin myöhemmin. Itse ainakin tykkään kovasti kaikesta tavaran tuunaamisesta ja suunnittelen kovasti kaikkea. Pinterestissä voi haaveilla ja löytää superhienoja vinkkejä joita toteuttaa sitten kun sopiva aika on. Ilman, että tarvitsee muistaa kuvatiedoston nimeä, www-sivun osoitetta tai muutakaan löytääkseen vanhan tiedoston uudestaan.
  • Voit toimia myös nimimerkin takaa, muttet voi (ainakaan toistaiseksi) piiloutua. Tästä syystä tiedät, että kaikki jotka sinua seuraavat, ovat oikeasti kiinnostuneet tuottamastasi tai linkittämästäsi sisällöstä, eikä turhasta kaveeraamisesta.
  • Sanoja ei välttämättä tarvita, kuva kertoo enemmän kuin sanat.
  • Repinnattujen/merkittyjen kuvien selaaminen on käyttäjäystävällisempää kuin muualla, sillä kuvat ovat ilmoitustaululla, ei yksitellen selattavassa galleriassa.
  • Itse en ainakaan ole vielä törmännyt ainoaankaan huonoon kuvaan. Uskomatonta, miten laatu voikin säilyä, vaikka käyttäjiä onkin jo miljoonia!
  • Voit seurata tiettyä henkilöä tai henkilön tiettyä taulua, jonka aihe kiinnostaa sinua. Tällöin jos sinua kiinnostaa seuraamasi henkilön kuvat maailmalta, sinun ei tarvitse nähdä kuvia hänen käsityövirityksistään.

Entä sitten yritysten näkökulma?
Pinterest on vielä sen verran uusi asia, että kovin pitkälle yritysten näkyvyyttä ei ole mietitty. Selkeä tapa toimia kuitenkin on, ja jos yrityksellä on laadukkaita kuvia niin suosittelen vilpittömästi avaamaan tilin. Paino sanalla laadukkaita! Kuvat voivat olla tuotteista, palveluista, postereista, mistä tahansa, kunhan ovat laadukkaita.

Äkkiseltään mieleeni tulee jotain tällaista Pinterestistä osana markkinointia
  • Matkailupalveluiden hyvät kuvat saattavat päätyä ihmisten ”Paikkoja joissa haluaisin käydä” tauluihin. Kansainvälisistä matkailijoista haaveileva yritys voisi hyvinkin saavuttaa kansainvälistä näkyvyyttä. Esimerkki täällä.
  • Käsityötuotteiden kuvia Pinterestissä on hirmu paljon. Samoista aiheista kiinnostuneet ihmiset seuraavat toinen toisiaan ja yksittäinen söpö kuva saattaa saada satoja merkintöjä hetkessä. Etsy on yksittäinen verkkosivusto, josta linkitetään Pinterestiin tällä hetkellä maailmassa eniten.
  • Ravintolat voivat laittaa kuvia upeista ruoka-annoksistaan ja vesi herahtaa kielelle vähemmästäkin.
  • Sisustussuunnittelu on yksi Pinterestin suosituimmista kuva-aiheista. Me, jotka ennen tilasimme kalliita sisustuslehtiä saatamme jäädä jatkossa Pinterestin varaan, sillä harvinaisen inspiroivia ratkaisuja löytyy tuhansia ellei peräti miljoonia. Ja mikä parasta, Pinterestillä on myös mobiiliversio, joten lääkärille odottaessa, bussissa tai muutoin hyvänä hetkenä on taas syy lisää räplätä puhelinta.
  • Tatuointeja näkee myös paljon ja ehkä hyvällä säkällä tatuoinneista tulee uusi buumi
  • Museoilla ei useinkaan ole henkilöä tai aikaa päivittää sivua. Kuvamateriaali on kuitenkin runsasta. Inspiroivat kuvat saattavat saada ihmiset liikkeelle aivan uudestaan.
  • Ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä…
Etsy on tällä hetkellä suosituin tai ainakin yksi suosituimmista Pinterest-sivuista yli 54.000 seuraajallaan.

Yritys voi luoda itselleen samalla lailla profiilin kuin henkilökin. Profiilikuva kannattaa olla yritysmäinen, aivan kuten Facebookissakin. Profiiliin voi luoda erilaisia tauluja, eri kohderyhmiä ajatellen tai eri tuotteiden/palveluiden perusteella. Itse suosittelin eräälle sisustussuunnittelijalle luomaan profiilin, johon tulisi taulu eri huoneille ”keittiö”, ”olohuone”, ”julkiset kohteet” jne.
Pinterestissä on myös se hyvä puoli, että periaatteessa ei näytä pahalta, jos ihan joka viikko sisältöä ei syntyisikään. Voi vaikka ladata kuvia silloin tällöin kerralla useamman.
Kuhunkin kuvaan voi myös lisätä yrityksen www-sivun osoitteen, joten käyttäjät pääsevät helposti  lisätiedon lähteelle.

Mitäköhän vielä… Hakukenttää käytetään melko paljon. Jos haluat, että yrityksesi löytyy jollain tärkeällä hakusanalla eli toisin sanoen aihealueella, johon liittyen henkilö haluaa löytää inspiroivia kuvia, anna profiilin nimeksi jotain tyyliin Käsityöpuoti Sejase eikä pelkästään Sejase Oy.
Ja sama koskee taulujen ja merkintöjen nimeämistä. Jos nimessä ei näy relevanttia hakusanaa, ei sitä kukaan löydä.Ja jos yritykselläsi on kuvia omilla internet-sivuillaan, sinne voi lisätä Pin-painikkeen aivan kuten Facebookin -tykkää painikkeenkin.