5.10.2012

Mobiilimarkkinointi ja mobiili-internet


Mobiilimarkkinointi puhuttaa yhä enemmän ja enemmän. Google julkisti loppukesästä uusia lukemia mobiilikäytöstä, ja kertoi, että myös Suomessa tehtiin kaikkien aikojen mobiilikäyttöennätys, kun suomalaiset tekivät päivässä keskimäärin kolme miljoonaa tiedonhakua päivässä mobiililaitteilla.
Bloggasin viimeksi reilu vuosi sitten mobiilimarkkinoinnista. Silloin summasin mobiilimarkkinoinnin olevan erityisesti löytyvyyttä ja saavutettavuutta mobiililaitteen avulla. Sain kuitenkin lukijoilta palautetta, että edelleen kaivattaisiin parempia case-esimerkkejä onnistuneista mobiilikampanjoista.



En näe mitään markkinointia pelkästään kampanjointina.

Näen, että markkinointi on kaikkea sitä, mikä synnyttää yrityksestä mielikuvia ja tuottaa asiakaskokemusta muodossa tai toisessa (rakastan yli kaiken Kotlerin 4P –mallia, mutta se on oma juttunsa…) Jos kuitenkin puhutaan vain markkinointiviestinnän näkökulmasta ja väännetään mutkat suoriksi ja kärjistetään niin yritysesite on markkinointia, www-sivut ovat sähköistä markkinointia ja mobiilisivut ovat mobiilimarkkinointia.
Tästä syystä nostaisin tapetille Googlen tilastot: Kun kerran mobiilin internetin käyttö on kasvanut niin radikaalisti niin on se nyt kumma jos yrityksen markkinointibudjetista ohjataan printtiin vielä leijonan osa, mutta edelleenkin asiakas pakotetaan lukemaan huonosti latautuvia www-sivuja myös mobiililaitteilla.

Mobiilisivut eivät ole www-sivut pienessä koossa!
Moni yrittäjä on koulutuksissani kokenut ahaa-elämyksen, kun kerron että samat ihmiset käyvät heidän www-sivuillaan sekä mobiililaitteilla että pöytäkoneilla. Sen sijaan tuo sama ihminen etsii aivan eri tietoa riippuen siitä, millä laitteella hän on liikenteessä. Pöytäkoneilla ja läppäreillä voidaan hengailla internetissä ja uteliaisuudesta lukea jopa nippelitietoa. Tietoja vertaillaan, opitaan uutta, haetaan vinkkejä ja niin edelleen. Syitä selata nettiä tietokoneella on lukemattomia. Sen sijaan mobiililaitteella ollaan yritysten verkkosivuilla usein hyvin spesifin tiedon perässä.

FlowHouse toteutti yhteistyössä Jyväskylän matkailun kanssa kesällä 2012 pienimuotoisen selvityksen perhematkailijoiden mobiililaitteiden käytöstä. Aivan kiistattomasti tärkeimmät mobiililaitteella etsittävät asiat olivat yhteystiedot, aukioloajat ja kartta. 56 % kyselyn vastaajista etsi juuri noita tietoja ensisijaisesti. Mobiilikäyttäjää ei tosiaan kiinnosta yrityksen arvot, historia, tuotekategoriat tai muut liirumlaarumit: yleistietoa, kuvia tai tarjouksia haki vain n. 20 % vastaajista.  Tämä on erinomainen uutinen pienille yrityksille! Se tarkoittaa sitä, että mobiilisivulla, josta löytyy yhteistiedot, aukiolot ja kartta pötkii jo todella pitkälle ja tällaisen sivun toteuttaminen on puoli-ilmaista. Tiedän useammankin digitoimiston ainakin Jyväskylästä, jotka pystyvät toteuttamaan tuon kokonaisuuden muutamilla sadoilla euroilla.

Tässä kuvitteellinen ja yksinkertainen esimerkki riittävän hyvistä mobillisivuista:


VÄLITEHTÄVÄ: Tarkista oman yrityksesi sivut mobiililaitteen avulla ja tarkista, löytyvätkö nuo kolme tärkeintä tietoa sieltä helposti.


Lopuksi muutama väite yrityksen www-sivuille saapuvasta mobiilikäyttäjästä
  • Hänellä ei ole paljoa aikaa, sillä jos sitä olisi, hän käyttäisi todennäköisesti mieluummin tietokonetta Tieto pitää saada nopeasti ja helposti
  • Hän ei ole työpöydän ääressä vaan suurella todennäköisyydellä matkalla paikasta A paikkaan B. à Häntä ei kiinnosta yrityksen palveluiden koko kirjo, eikä hän halua että hänelle tyrkytetään jotain uutuustuotetta.
  • Hänellä on jo mielessä tietty asia ja mahdollisesti aikomuksena tehdä ostopäätös, johon liittyen hän varmistaa tai tarkistaa jonkun yksityiskohdan. Jos kyseessä on low-involvement tuote, hän tekee vain nopean vertailun ja valitsee parhaan à Se yritys, jonka tuotteista tai palveluista ei saa nopeasti tietoa mobiililaitteella, tippuu pois valintalistalta.
  • Koska hän todennäköisesti etsii nimenomaan aukioloaikoja, yhteystietoja tai karttaa eikä ole aikonut ryhtyä syvälliseen suhteeseen yrityksen kanssa tällä mobiilikäynnillä, pahinta mitä voit tehdä on työntää näyttöön pop-up ikkunaa joka kehottaa rekisteröitymään sivullesi.

Ja kaupan päälle vielä diasarja, jossa tiivistettynä mobiilimarkkinoinnin, tässä tapauksessa siis mobiilisivujen perusasiat.