13.6.2013

Sosiaalinen media = Wisdom of Crowds


Aivan lyhyen ajan sisällä on nähty kaksi hyvin erilaista osoitusta siitä, miten sosiaalinen media (tai siis tietysti sosiaalisen median välityksellä kommunikoivat ihmiset) pystyvät yhdistämään voimansa siten, että heidän mielipiteistään muodostuu yleisesti hyväksytty totuus riippumatta siitä, mitä ”asian omistaja” aiheesta on mieltä. Varmasti niitä muitakin esimerkkejä löytyy, mutta tässä itselleni kiinnostavimmat somelaisittain auki pureksittuina.


Turkin mellakat

On ollut hienoa seurata melko läheltä miten ihmiset sinnikkäästi jaksavat ja haluavat pitää yllä taistelutahtoa saadakseen muutoksen aikaan. Käsittääkseni Turkin tilanne ei varsinaisesti lähtenyt liikenteeseen samalla lailla sosiaalisessa mediassa kuin Arabikevät mutta somessa se silti jatkuu. Turkin media ei juurikaan tilanteesta uutisoi (kertoo paljon sananvapaudesta), mutta tavalliset kansalaiset postaavat kuvia, videoita, sloganeita, blogipostauksia, pilapiirroksia jne. hyvinkin aktiivisesti.

Omat sukujuureni juontavat Turkkiin (sieltä tämä erikoinen etunimikin) ja olen mielenkiinnolla vaihtanut ajatuksia sukulaisten kanssa. Luonnollisesti heidän kauttaan saa hyvin erilaisen kuvan tilanteesta kuin suomalaisen saati sitten turkkilaisen median välittämänä. Serkkujeni julkaisemilla videoilla ihmiset laulavat ja tanssivat kaduilla, heidän postauksensa somessa ovat ironisia, mutta samalla vahvasti positiivisen taistelutahtoisia. Aamulla hekin menevät taas töihin ja ovat aivan_tavallisia_ihmisiä. Media taas antaa kuvan kaaoksesta ja holtittomasta säntäilystä. Väkivaltaa etsitään sieltäkin, missä sitä ei ole.

Blogistit kirjoittavat viiltäviä analyyseja ja uusia kampanjoita/tempauksia vyöryy somessa harva se päivä ”Laittakaa kaikki kyltti X parvekkeellenne, vaihtakaa Facebookin kansikuvanne, levittäkää tätä infograafia…jne”. Sosiaalinen media antaa myös sellaisille ihmisille mahdollisuuden kertoa mielipiteensä, jotka eivät pienten lasten kanssa pysty lähtemään kaduille ja toreille.

Mene ja tiedä. Ilman somea tilanne Turkissa olisi todennäköisesti toinen ja viranomaisten olisi paljon helpompi tukahduttaa liikehdintä. Somen ansiosta yleinen mielipide, massaviisaus kuitenkin on muun maailman tiedossa vaikuttaen pakostakin poliittiseen päätöksentekoon.

 
"Turkin uudistetut kyltit ja merkit"
Kuvalähde: http://www.facebook.com/Takunya2013


Tapaus Välimäki ja Midhill

Toinen huomiota herättänyt somejupakka on Hans Välimäen Midhill -ravintola, jonka Facebook-sivulla kärttyinen asiakas kiukutteli vesilasin hinnasta. (Omasta mielestäni on täysin asiaankuuluvaa ravintolassa veloittaa vesilasista, mutta se ei ole nyt pointti.) Joku someviestinnän amatööri henkilökunnasta kuittaa ketjussa ”C’moon, ainahan saa valittaa…” ja kohta ”Eli lopetetaan kommentointi…” Tämä taas saa nopeasti aikaan sen, että Välimäestä väännetään jo kuvavitsejä ja käsikirjoitetaan uusi versio Hitler-videosta (tosin eiks tää oo jo meriitti saada oma Hitler-versio :) Oikeasti, en tajua. Mitään jupakkaa ei olisi koskaan syntynyt jos alkuperäisen asiakkaan kommentti olisi vaikka sitten jätetty vastaamatta kokonaan. Sittemmin kyseinen kommenttiketju on poistettu sivulta, mikä vain jatkaa tuota ylimielistä linjaa.

Tämä case on malliesimerkki siitä, että sosiaalista mediaa vastaan on aivan turha taistella. Jos someyhteisöt yhdessä tuumin päättäisivät että Hans Välimäen ravintola ei saa veloittaa asiakkailta 1,50 euroa vesilasista, se toteutuisi. Vaatisi ehkä jonkin väsytystaistelun, mutta toteutuisi kuitenkin. Minkään pienen yrityksen kassatilanne ei kovin kauaa kanna jos somessa saadaan aikaan laajamittainen jaloilla äänestäminen.   

Tämä ei ole nyt mikään yllytysjuttu, mutta kyllä minusta olisi mielenkiintoista nähdä, miten Välimäki joukkoineen joutuisi taipumaan massaviisauden edessä :)


Somea ei voi hallita, mutta siihen voi vaikuttaa

Some ei ole valtio tai yhteisö jota voi tietyillä säännöillä kaitsea. Kaitseminen tai sen yritys johtaa vain entistä pahempaan tilanteeseen. Moni yrittäjä ainakin omissa koulutuksissani on pelännyt someen lähtemistä, koska se on niin hallitsematonta. Se on totta. Somea ei voi hallita, mutta sen toimintaan mukautumalla on ainakin jonkinlainen vaikutusmahdollisuus – aivan samalla tavalla kuin jokaisella kansalaisella on vaikutusmahdollisuus. Parhaimmat someonnistumiset nähdään silloin, kun someyhteisöt on voitettu yrityksen/aatteen puolelle. Silloin ei enää edes harkita vastakkain asettelua vaan päinvastoin, etsitään yhä enemmän konsteja olla yhteisölle mieliksi.

Kuvalähde: http://www.facebook.com/midhillbrgr