22.3.2011

Facebook-mainonta

*Edit: Tässä tuoreempi kirjoitukseni Facebook-mainonnasta

Tämä aihe on pohdituttanut minua jo pitkään. Ei siis Facebook-mainonta itsessään vaan se, että mitä yritysten siitä kannattaa maksaa. FB-mainontaa tarjoavia yrityksiä alkaa pikku hiljaa nousta kuin sieniä sateella ja pitkään toimineetkin yritykset (mm. Fonecta) ovat ottaneet sitä palveluvalikoimaansa.  Sinänsä FB-mainonnan tekeminen on teknisesti helppoa. Kuka tahansa, jolla on FB-profiili ja tietää keitä omat asiakkaat ovat, pystyy sitä tekemään. Aina ei tarvita mitään ulkopuolisia palveluntarjoajia.

Milloin sitten kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen Facebook-mainonnan suhteen?


Esimerkiksi silloin kun
  1. Firmassa on muutakin tekemistä kuin valvoa mainonnan statistiikkoja ja muokkailla tehottomia mainoksia uuteen uskoon.
  2. Tuotteen kohderyhmämäärittelyksi ei riitä pelkkä ikä, sukupuoli ja maantieteellinen alue, vaan on mietittävä syvällisemmin erilaisia tykkäyksiä ja mielenkiinnon kohteita
  3. Mainoskampanja on niin laaja, että ammattilaisen avustuksella pystytään painamaan klikkaushinnat alas ja säästämään kokonaiskustannuksista.
  4. FB mainonnan opettelu ei kiinnosta

Mistä Facebook-mainonnasta kannattaa maksaa?

Lyhyesti ja ytimekkäästi: tuloksista.

Facebook itse, kuten myös jälleenmyyjät hinnoittelevat mainoksia kolmella eri tavalla:
  • Klikkausperusteinen hinnoittelu 
  • Näyttöperusteinen hinnoittelu
  • Aikaperusteinen hinnoittelu

Joku on varmasti eri mieltä, mutta ainakin allekirjoittanut näkee FB-mainonnassa vain ja ainoastaan klikkaukset tuloksiksi. Se että näkyykö mainos kuukauden yhteen menoon tai yhteensä miljoona kertaa ei oikein kerro mitään siitä, onko mainosta huomattu saatikka sitten onko se aiheuttanut markkinoijan toivomaa käytöstä. Ennemminkin päinvastoin. Tänä maailman aikana verkko mahdollistaa todella monimuotoisen sähköisen markkinoinnin. Jos siltikin valitaan näyttö- tai aikaperusteinen hinnoittelu, taannutaan printtimedian tasolle jossa voidaan todeta, että puolet markkinointibudjetista menee hukkaan, mutta ei oikein tiedetä kumpi puoli.

Kuulin, että erään turkulaisen kampaamoliikkeen FB mainos näkyy myös Helsingissä. En tiedä, onko yrittäjä itse tehnyt mainoksen, mutta kuulostaa kyllä siltä hukkaan heitetyltä markkinointibudjetin puoliskolta, jolta oltaisiin voitu välttyä käyttämällä apuna asiantuntijaa.  Kuulin myös erään yrityksen maksaneen Fonectalle 1 000 euroa 1 000 000 mainosnäytöstä. Ko. yrityksen tavoitteena oli saada tykkääjiä omalle FB-sivulleen eli toisin sanoen klikkaukset olisivat olleet äärimmäisen tärkeitä. Fonectan oman myyjän mukaan he pääsevät n. 0,02-0,04 klikkausprosenttiin.  Nopeasti laskettuna yritys maksoi n. 2,50-5,00 euroa kustakin klikkauksesta, mikä on kyllä melko paljon.

Lopuksi mainospuheenvuoro

Jos /kun käytät asiantuntijapalveluita FB-mainonnassa, niin varmista että asiantuntemusta oikeasti on. Jos asiantuntijayrityksen toimialaa on pelkästään mediatilan ja mainoksien myynti, on selvää että ko. yrityksen tavoitteena on myydä mainontaa, ei tuloksia.

Ja se mainospuheenvuoro: Meiltä FlowHouselta saa ostaa pelkästään tuloksia. Me ei myydä mainosnäyttöjä vaan klikkauksia. Ja jos otat meidät mukaan koko sosiaalisen median strategian laatimiseen, saatat voida ostaa meiltä myös tykkääjiä, faneja ja followereita.