11.4.2011

Mobiilimarkkinointia parhaimmillaan


Pidin joku aika sitten koulutusta aiheesta mobiilimarkkinointi. Oli mukavaa huomata, että enää ei ajatella mobiilin olevan pelkkiä tekstiviestejä ja kännykkään tunkeutuvia mainoksia. Oikeastaan se on asiakkaiden palvelua enemmän kuin mikään muu markkinointi. Lyhyestä lista kaunis, tässä oma näkemykseni siitä, mitä mobiili parhaimmillaan on:


  • Sitä, kun reissussa ollessaan löytää mobiililaitteen avulla helposti hyvän ruokapaikan aukioloaikoineen ja yhteystietoineen
  • Sitä, jos saisi ostaa leffalippunsa kännykällä
  • Kun voi vuokrata auton lennossa (Zip Car, tämä on oikeasti huippu!)
  • Kun voi varata hotellihuoneen tai ajan autokorjaamolle heti kun asia juolahtaa mieleen
  • Kun saa helpon reittiopastuksen lomapaikkaansa
  • Kun saa urheilutapahtuman tulokset suoraan puhelimeensa
  • Kun saa viikon ostoslistan ja ruokasuositukset kännykkäänsä (mm. Foodie)
  • Voi tehdä taksissa lähtöselvityksen ennen lentokentälle tuloaan (Finnair)
  • Voi maksaa laskuja verkossa (Sampo)


Esimerkkejä on lukemattomia. Mobiilimarkkinointi on siis lyhyesti sanottuna löydettävyyttä, palvelualttiutta, saatavuuden parantamista, välimatkan lyhentämistä, opastamista ja asiakaspalvelua. Jokohan tekstiviestimainonta on pian historiaa?


Minkälaisesta mobiilista markkinoinnista sinä olet ilahtunut?

Edit:
Tässä vielä kuva tuosta ZipCarista. Ihastuin vallan siihen, että mobiilimaksamisen jälkeen näyttöön ilmestyy kuva auton avaimesta, jolla auton ovi aivan oikeasti aukeaa. Auton vuokratakseen ei siis tarvitse käydä vuokraamossa laisinkaan.



2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisia esimerkkejä! Mutta vain harvat näistä on mobiilimarkkinointia. Suurin osa on erinomaisesti toimivia palveluita. Etsin vielä itsekin toimivia esimerkkejä ihan oikeasta markkinoinnista/markkinointikampanjoista mobiililaitteisiin. Henkilökohtaisesti en ole törmännyt vielä yhteenkään onnistuneeseen caseen. Sitä odotellessa :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos, Sirkku, kommentista. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että asiakaspalvelu, löydettävyys, saatavuus ym. ovat kaikki markkinointia. Eivät ehkä juuri markkinointiviestintää, mutta markkinointia kuitenkin.

    Hyvä esimerkki mobiilista markkinointiviestintäkampanjasta on mm. taannoin sanomalehti Keskisuomalaisen julkaisema "Kaunis koira -kilpailu". Siinä lukijat saivat lähettää multimediaviesteinä kuvia koiristaan. Kuvat ilmestyivät kampanjan verkkosivuille, jossa kuvien joukosta yleisö sai äänestää omasta mielestään kauneimman koiran. Kun multimediaviesti oli lähetetty, paluuviesti (joka yleensä on jotain tyyliin "kiitos osallistumisestasi" olikin viesti, jota näyttämällä sai noutaa näytepakkauksen koiran ruokaa eräästä jyväskyläläisestä lemmikkikaupasta. Tällä lailla kohdennettuna perinteinen suoramarkkinoinnin alle prosenttiin jäävä pull nousi (muistaakseni) yli 50 prosentin.

    VastaaPoista