27.4.2012

Vimention valloittaa (maailman)?

See English version of this blog post.

Viimekertainen blogipostaukseni koski Pinterestiä, uutta sosiaalisen median pavelua, joka on lähtenyt raketin lailla nousuun. Jatkan samaa teemaa, joskin tällä kertaa kyseessä on vielä beta-vaiheessa oleva palvelu, joka itse asiassa julkaistiinkin vasta tällä viikolla.

Vimention on mielenkiintoinen sosiaalisen median palvelu, joka on saanut alkunsa Suomen Jyväskylästä. Siinä ideologiana on se, että voit nähdä erilaisten ilmiöiden kehittymisen kartalla. Näet omin silmin, mistä maailma puhuu ja mikä maailman kolkka on jäänyt uutispimentoon. Tai missä korttelissa on eniten JYPin faneja juhlimassa, jotta voit välttää heidät.


Vimentionissa kartta on oleellisessa asemassa. Ajan myötä käyttäjien lisääntyessä siihen ilmestyy yhä enemmän kuvia, jolloin käyttäjä näkee yhdellä silmäyksellä tietyn aiheen intensiteetin ja levinneisyyden.


Perustaja Tomi Hiltunen kertoo, että idea lähti alulle Lontoon mellakoista. Hän oli aikonut matkustaa Lontooseen juuri silloin, mutta mistään ei käynyt ilmi, mitä ja missä siellä oikeasti tapahtuu. Sanomalehdet kertoivat koosteita tai suurimpia uutisia ja Twitteriin valuvasta tiedosta ei ottanut selvää missä päin tapahtumat ovat. Jos Vimention olisi silloin ollut olemassa, olisi yhdellä silmäyksellä nähnyt mistä päin Lontoota hotelli kannattaa varata ja mitkä kaupunginosat on syytä jättää koluamatta.

Yhtäläisyyksiä ja eroja muihin palveluihin
  • Voidaan julkaista kuvia, tekstejä ja videoita.
  • Facebookiin verrattuna kaikki on julkista ja voit julkaista myös nimimerkillä
  • Flickeriin verrattuna kuvia ei ole tarkoitus tallentaa tai organisoida omaksi iloksi vaan ennemmin julkaista muiden iloksi
  • Twitteriin verrattuna suurin ero on kartassa
  • Ilmiö ja aihekeskeinen (ei minä- ja ystäväkeskeinen)
  • Ei ole piirejä, klubeja, sivuja tai ryhmiä. Voit toki seurata muiden tekemisiä.
  • Toistaiseksi ei vielä kommunikointia käyttäjien kesken, sen toki määrittävät käyttäjät sen mukaisesti, miten palvelua ryhdytään käyttämään.

Mitä uutta?
Vimentionissa kartta on yhtä tärkeässä roolissa kuin flow/uutisvirta. Ellei tärkeämmässäkin, ainakin kartta on se, mikä erottaa palvelun muista. Kartta kertoo, missä päin maailmaa tai omaa korttelikkoasi tietty aihe puhuttaa (Trendsmapissä voit toki seurata Twitterin aiheita kartalla, mutta Trendsmap on käytännössä katsoen seurantatyökalu, eikä mahdollista vuorovaikutusta muiden kanssa. Plus että siinä on Google-mainoksia päällä, jotka tarjoavat tätä soopaa:  Katso 10 vuotta nuorempi Äiti paljastaa järkyttävä temppu minen ryppyjä Lääkärit vihaan häntä.)

Tulevaisuuden kuva?
Kun käyttäjämäärät ja sisältö lisääntyy, käyttökin monipuolistuu. Esimerkkejä, miten Vimentionia toivonmukaan tulevaisuudessa käytetään:
  • Apple voi seurata, miten iPhone5 otetaan maailmalla vastaan
  • Maailma näkee todellisen kuvan ja mellakoiden laajuuden reaaliajassa jos/kun Italiassakin ryhdytään mellakoimaan.
  • Jääkiekon MM-kisojen fiiliksiä eri puolilta maailmaa. Tunnelmakuvat voivat olla hyvin erilaisia ja vaihdella päivä päivältä
  • Jos Lähi-idässä tulee uusia kansannousuja, turistit voivat tarkistaa onko oma kohde kuitenkin turvallinen
  • Kun JYP seuraavan kerran voittaa mestaruuden, nopea tsekki paljastaa missä baarissa on parhaat juhlat
  • Tieto suurien öljy-yhtiöiden aiheuttamista vuodoista leviää nopeasti samoin kuin diktaattorien hirmuteot, jolloin eri kansalaisjärjestöjen työ helpottuu.
Betavaiheessa moni asia on vielä kesken ja paljon on kehitettävää sekä käytettävyydessä että käyttöominaisuuksissa, mutta näen tässä kyllä suurta potentiaalia. Sekin kaiketi kertoo jotain, että Vimention on valittu 12 finalistin joukkoon Pekingissä  toukokuussa pidetävässä G-startup 2012 -kilpailussa ja pääsee esittelemään palvelua tuhansille ICT-alan sijoittajille ympäri maailman. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan palvelun kehittymistä ja ennen kaikkea toivotamme aivan_hirveän_paljon_onnea Pekingiin!!!

Vielä lyhyesti:
  • Twitter= I need to pee
  • Facebook= I peed!
  • Foursquare= I'm peeing here
  • Quora= Why am I peeing?
  • Youtube= Watch this pee!
  • LinkedIn= I pee well
  • Vimention = Where the world is peeing?


Ja koska me suomalaiset olemme ylpeitä omistamme, niin eiköhän levitetä sanaa omilla Facebook-seinillämme ja haastetaan erityisesti ulkomaisia kavereita mukaan :)