Eri segmenttien markkinoinnin sisältöstrategiat voivat olla hyvinkin erilaiset, viestintäosastolla on omat ajatuksensa ja asiakaspalvelukin haluaa tuoda esille joustavan someasiointimahdollisuuden. Jos kaikki tämä sisältö tuupataan yhteen ja samaan kanavaan niin ristiriidat ja sekavat viestit ovat ilmiselviä. Ei ole lainkaan kaukaa haettua esimerkkitilanne, jossa asiakaspalvelu tiedottaa Facebookin kautta normaalia pidemmistä puhelujonoista, ja suurin piirtein samoihin aikoihin markkinoinnin etukäteen aikataulutettu kampanja hehkuttaa jotain tyyliin "soita ja tilaa heti!".
Toinen yleinen suurten organisaatioiden someongelma on epäselvyys lukuisien eri kanavien admin-oikeuksista ja erityisesti pelisäännöistä, kenelle yhteistyökumppaneille niitä voidaan luovuttaa. Julkisuuteenkin on noussut uutisia, joissa sen-ja-sen yrityksen Twitter-tili on hakkeroitu. Tosin ei siihen mitään hakkeria tarvita. Riittää, että joku tilin admin-oikeudet omaava henkilö unohtaa puhelimensa vaikkapa junaan. Viekas puhelimen löytäjä hoksaa, että täällähän on yrityksen X Twitter-tili auki päättäen tehdä pienen kepposen. Oma arvaukseni on, että Burger Kingille kävi aikanaan juuri jotenkin näin.
Sillisalaatin voi kuitenkin selättää tällä kolmen kombolla:
1. Sosiaalisen median johtaminen yhdestä paikasta
Kaikki julkaisu tapahtuu yhdestä paikasta käsin. Lisäksi jonkun yhden tahon tai henkilön päätännässä ja tiedossa on kaikkien tilien tunnukset ja admin-oikeudet. Tämä samainen taho omistaa kunkin kanavan ja omistajuuteen sisältyy luonnollisesti myös viimekädessä veto-oikeus mihin tahansa julkaisuun, kenen tahansa henkilön yli.
2. Sosiaalisen median hallintatyökalu
Julkaisu tapahtuu asiaan tarkoitetun hallintatyökalun avulla. Näitä on markkinoilla pilvin pimein. SalesForce, Hubspot, Hootsuite, Buffer, Sprout Social jne. Osa on maksuttomia ja toiset taas hyvinkin kalliita. Näiden vertailu olisi kuitenkin jo oma blogi-postauksensa, joten jätän sen toiseen kertaan.
3. Kanavastrategia
Ei visionäärinen ja taivaita syleilevä somestrategia, eikä pelkästään yksittäisen kanavan sisältösuunnitelma. Vaan kanavien strategia, jossa määritellään jokaisen yksittäisen kanavan rooli osana kokonaisuutta siten, että jokaisen päivän kaikkina aikoina kaikki kanavat soittavat samaa melodiaa. Tietenkin siinä myös määritellään siis kuka tätä orkesteria johtaa ja millä työkalulla.
Haastavaa
muttei mahdotonta. Tarvitaan vain rohkeita päätöksiä ja suoria linjavetoja.
Admin-oikeutensa menettäjät todennäköisesti eivät tykkää hyvää, mutta hekin
selviävät.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti