6.9.2010

Miksi fanit fanittavat?

Pari viikkoa sitten julkaistun, ExactTargetin ja CoTweetin teettämän selvityksen mukaan yritysten Facebook-fanit ovat faneja pääsääntöisesti alennuksien, kuponkien ja hyvien kampanjoiden vuoksi. En allekirjoita. Varsinkaan kun samassa tutkimuksessa mainittujen TOP5 Facebook-brändien (Dove, Oreo, iTunes, Victoria’s secret ja Walmart) FB profiileista ainoastaan Walmartin seinällä oli tarjouksia.

Miksi fanit sitten fanittavat? Siihen on mielestäni kaksi syytä:

  1. Fani on tyytyväinen asiakas ja haluaa kertoa siitä kaikille muillekin. 
  2. Fani saa jotain lisäarvoa tai hyötyä fanittamaltaan sivulta.

Tuo toisena mainittu lisäarvo on yrityksen koko FB profiilin tärkein tekijä.

Toistan, lisäarvon tuottaminen faneille on yrityksen koko FB profiilin merkittävin tekijä ja siitä riippuu FB profiilin menestys tai menestymättömyys (lue fanien määrä).

Miksi? Koska jos fani kokee saavansa jotain itselleen mielekästä sisältöä, hän jaksaa fanittaa sivua. Jos fani ei saa mielekästä sisältöä, hän joko piilottaa yrityksen viestit uutisvirrasta tai lakkaa olemasta fani. Melko simppeliä.

Lisäarvo voi olla mitä vain, mikä toimintaan parhaiten istuu, esimerkiksi:
  • Viihdykettä
  • Mahdollisuus verkottua ja jakaa ajatuksia muiden fanien kanssa
  • Mielenkiintoisia linkkejä
  • Asiantuntija-artikkeleita
  • Tietoa toimialasta
  • Tietoa yrityksen tuotteista
  • Helppo linkki yrityksen asiakaspalveluun
  • Vinkkejä
  • Alennuksia, tarjouksia, kuponkeja
  • Käyttöohjeita ja oppaita
  • Jne.
  • Jne.

Entä mitä yritys sitten voi hyötyä? Lista voi olla yhtä laaja kuin tuo fanien hyötylista:
  • Seuraajia omalle markkinointiviestinnälleen
  • Näkyvyyttä fanien seinällä heidän kavereilleen
  • Parantunutta hakukonelöytyvyyttä omille verkkosivuilleen
  • Imagohyöty
  • Kustannustehokas tiedotuskanava
  • Asiakkaiden näkemys yrityksen tuotteisiin ja palveluihin
  • Nopeita vastauksia erilaisiin pikakyselyihin
  • Uusia asiakkaita
  • Sitoutuneempia asiakkaita
  • Jne.
  • Jne. 

Summa summarum. Jos yritykselläsi on FB profiili tai harkitsette sellaista, mieti jo alkuvaiheessa mikä on se lisäarvo, mitä profiilinne tulee tuottamaan faneille. Ja mieti se nimenomaan fanin näkökulmasta: mitä fani aidosti arvostaisi.  Ei siis siitä näkökulmasta, että mitä yrityksesi haluaisi lisäarvon olevan. Vasta sen jälkeen mieti, mitä hyötyjä yrityksesi havittelee, sillä yrityksesi EI saavuta hyötyjä ellei se ole ensin kyennyt tuottamaan hyötyä faneille.