5.8.2011

Sosiaalinen media on tila


Satuin bongaamaan Helsingin yliopiston organisaatioviestinnän professorin Leif Åbergin mietteitä sosiaalisesta mediasta (jostain, en muista mistä). Poimin tekstistä kuitenkin seuraavan lainauksen 

"On vanhakantaista nähdä sosiaalinen media välineenä (mediana), kun kyse on tilasta."



Ihastuin lausahdukseen sen verran, että twiittasinkin sen saman tien.
Olen palannut tuohon ajatukseen muutaman kerran sen jälkeen, sillä jotenkin se mielestäni kiteyttää sosiaalisen median syvimmän olemuksen erinomaisesti. Kyse ei tosiaan ole nipusta erilaisia ohjelmia ja aplikaatioita, joilla kullakin voi jakaa erilaista sisältöä ystävien ja tuttujen kanssa. Kyse ei myöskään ole puhelimen tai sähköpostin korvikkeesta, jolla ylläpidetään yhteyksiä läheisiin.

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Vuorovaikutuksen ja kanssakäymisen tyyli on muuttunut pysyvästi. Jos unohdetaan yksittäiset välineet, kuten Facebookit ja YouTubet ja mietitään vain omaa elämäämme ja sosiaalista kanssakäymistämme, eikö ole totta, että moni meistä on nykyään sosiaalisempi kuin vielä muutama vuosi sitten. Some on tuonut vanhat tutut menneiltä ajoilta takaisin läheisien ystävien piiriin. Some on myös lähentänyt sukuja. Serkut, enot ja tädit, joita ennen tapasi vain sukujuhlissa ovat nyt tulleet osaksi jokapäiväistä kanssakäymistä. Häissä ei tarvitse enää kysellä pikkuserkun kotikaupunkia tai perhetilannetta, vaan voi jutella suoraan ”aidoista” kuulumisista.

Minun on siis äärettömän vaikea kuvitella, että voisimme jotenkin poisoppia tästä uudesta sosiaalisesta tilasta. Itse olen vähentänyt someaikaa radikaalisti viimeaikoina, mutta se ei tarkoita sitä, että haluaisin vetää verhon kiinni. On jotenkin huojentavaa tietää, että tarvittaessa yhdestä paikasta löytyy reaaliaikainen kytkös satoihin ihmisiin. Ja nimenomaan kytkös, ei pelkkä osoiterekisteri jossa tiedot vanhenevat sitä mukaa kun ihmiset muuttavat ja vaihtavat työpaikkoja.

Jos tuohon vielä ynnää sen, miten yritykset ovat vihdoinkin ymmärtäneet somen tehon markkinoinnissa ja sen, minkälaisia rahasummia pelkästään Facebookin ja Googlen mainonnan kautta liikkuu, voidaan sanoa että vaikka uusia sovelluksia ja työkaluja tulee ja menee, some on pysyvä tila. Se ei mene pois.

--

3 kommenttia:

  1. Itse olen ajatellut somea eräänlaisena tilana jo alusta asti. Kukin palvelu on vähän kuin baari, tai kioskinkulma jonne mennään moikkaamaan kavereita (ja ehkä vielä lisäksi tutustumaan kaverien kavereihinkin).

    VastaaPoista
  2. Juuri näin. Ja se vaihtelee, mikä baari on in.

    VastaaPoista
  3. Ongelma 'sosiaalisessa mediassa' on, että sillä viitataan jatkuvasti vääriin asioihin. Sosiaalinen media sananmukaisesti tarkoittaa joukkoa välineitä sosiaalisessa ympäristössä tai tilassa. Helpommin sanottuna välineitä vuorovaikutukseen.

    Leif Åbergin twiittauskin koski kritiikkiä koko käsitettä kohtaan. Hän itse ehdotti 'Missä Pihvi 2001' -presentaatiossaan käsitteen uudistamista esimerkiksi 'sosiovirtuaaliseksi tilaksi', jolloin itse käsite viittaisi siihen, mihin 'sosiaalisella medialla' usein viitataan.

    Itse en vielä allekirjoita Åbergin ajatusta kolmesta erillisestä maailmasta, joten mieluiten muuttaisin käsitteen vain 'sosiaaliseksi tilaksi', jolloin käsite toki laajenee internetin ulkopuolelle, mutta antaa myös helpommin ymmärrettävän ja vähemmän salaperäisen seksikään sisällön.

    Sosiaalisessa tilassa markkinoinnissa tai vaikkapa vuorovaikutusmarkkinoinnissa (hui hitto, mikä sanahirviö) oleellinen kysymys olisi mitä voimme tehdä, jotta olemme mukana vuorovaikutuksessa: keskusteluissa ja yhteisessä tekemisessä. Mikä mahdollistaisi meille paremman vuorovaikutuksen asiakkaidemme kanssa tai meidän ja asiakkaan suhteen kannalta merkityksellisen vuorovaikutuksen asiakkaiden välillä?

    Sosiaaliselle medialle sanana on paikkansa, mutta sen käyttöä pitäisi ehdottomasti tarkentaa.

    VastaaPoista