17.6.2011

Facebook-mainonta


Edit: Tässä tuoreempi kirjoitukseni Facebook-mainonnasta

Pyöritän tällä hetkellä Facebookin sivumainontaa useammalle yritykselle ja aihe on muutenkin todella ajankohtainen, kun kesää kohti mennään. Tässä siis viikon sisään jo toinen blogipostaus, mikä on allekirjoittaneelle aika rytmikäs tahti.


Lyhyestä virsi kaunis. Toisinaan onnistumisprosentit ovat parhaimmillaan huikeita ja voidaan vilpittömästi todeta Facebook-mainonnan olevan tällä hetkellä maailman tehokkain ja edullisin maksetun mainonnan muoto. Silloin kun prosentit jäävät huikean alapuolelle, ne ovat siltikin yleensä vähintään hyviä.

Alla konkreettinen esimerkki eräästä kampanjasta.

Onnistunut Facebook-mainonta




Suomennettuna sama asia:

  • Mainos näkyi yhteensä n. 392 695 kertaa (40 484 x 9,7)
  • Sen näki yhteensä 40 484 henkilöä
  • Mainosta klikattiin 551 kertaa
  • Ja mainosta klikanneista henkilöistä huikea 34 % ryhtyi myös tykkäämään mainostettavasta sivusta.
  • Eli saatiin 189 uutta tykkääjää

Jos kaikelle laskee hintaa niin

  • 1kpl mainosnäyttöjä maksoi 0,00017 euroa
  • 1kpl klikkauksia maksoi 0,12 euroa
  • 1kpl uutta tykkääjää maksoi 0,35 euroa (sinänsä tämä alimmainen rivi on koko kampanjan tärkein osuus, eli emme oikeastaan tavoitelleet alhaisia hintoja tai klikkauksia vaan nimenomaan uusia tykkääjiä)


Aina en ole onnistunut näin hyvin. Tämä on vaatinut runsaasti testaamista ja kantapään kautta oppimista. Ennen kaikkea kohderyhmän tuntemusta ja tavallaan myös luovuutta oikeiden tykkäyksien kohteiden löytämisessä. Ensimmäiset kampanjat toteutin omalle yritykselleni, joten asiakkaiden ei tarvinnut harjoittelua maksaa :)

Pari huomiota kuitenkin:
Asiakkaalle esimerkissäkin näytetty kampanja maksoi toki himpun verran enemmän kuin 66 euroa, sillä omalle asiantuntemukselle ja ajankäytöllenikin täytyy laittaa hintalappu. Yleensä lupaan n. 500 euron budjetilla vähintään 900 000 näyttöä ja vähintään 300 klikkausta vaikka usein nuo summat nousevat vähimmäisrajan yli huomattavasti. Uusia tykkääjiä en pysty lupaamaan ellen pääse vaikuttamaan siihen, mitä sisältöä sivuilla ylipäätään on ja onko se klikkauksien perässä tulijoiden näkökulmasta tykkäämisen arvoista.

Tästä siis hyvä markkinointisääntö kaikille Facebook-sivua ylläpitäville yrityksille. Onhan sivusi sisältö riittävän mielenkiintoista – ei sinun näkökulmastasi – vaan potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta? Tästä aiheesta kirjoitin aikanaan blogipostauksenkin otsikolla Miksi fanit fanittavat? Ja sieltä kohta 2. Fani saa jotain lisäarvoa fanittamaltaan sivulta.

Ja loppukaneetti:
Lähes varmaa on, että Facebook-mainonnalle tulee käymään samalla lailla kuin Google-mainonnalle: Mainostajien määrä kasvaa, kilpailu kiristyy ja klikkauksien ja näyttöjen hinnat nousevat. Näin ollen kannattaa ryhtyä hommiin mahdollisimman pian niin ei tarvitse maksaa mainonnasta maltaita.

Voit tilata yrityksellesi mainoskampanjan alla olevalla lomakkeella vaikka saman tien. Lupaan reagoida tilaukseesi vuorokauden kuluessa (poislukien viikonloput :) )





Toimitusehdot:
50 % kokonaissummasta laskutetaan kampanjan alettua näkymään Facebookissa ja loput 50 % kun mainosbudjetti on käytetty. Maksuehto 7pv netto. Jälkimmäisen laskun yhteydessä saat sähköpostiisi mainosraportin.



Edit: muistin juuri, että olen kirjoittanu Facebook-mainonnasta aikaisemminkin hieman toisesta näkövinkkelistä.


--

5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus, jonka luin jo julkaisun aikoihin. Minulla oli pyörimässä samaan aikaan oma mainoskampanja Facebookissa. Nyt päätin kampanjan ja vedin yhteen tuloksia. Lukujen valossa olin tyytyväinen mainonnan tehokkuuteen -> tuli paljon uusia "tykkääjiä". Mutta mainonnan laadullinen puoli ja tehokkuus ontui minusta vahvasti.

    Tykkääjien lähempi tarkastelu osoitti, että tykkääjät olivat laadullisesti hyvin epäilyttäviä, enkä usko, että juuri kukaan heistä oikeasti oli kiinnostunut mainostettavasta yrityksestä saati ostaisi sen palveluja.

    Tarkastelitko itse tätä laadullista puolta uusista tykkääjistä? Olivatko he oikeasti yrityksestä ja sen tuotteista/palveluista kiinnostuneita?

    VastaaPoista
  2. Hyvä kysymys, Harri. Laadullinen puoli on toki tärkeää, joskin itse hoidan sen puolen mainoksien kohdentamisella mieluummin kuin jälkikäteisseurannalla.

    Toisin sanoen pyrin kohdentamaan mainokset äärimmäisen tarkkaan siten, että voin olla varma että ne ylipäätään näkyvät vain sellaisille ihmisille jotka voisivat ostomielessä olla kiinnostuneita yrityksestä tai sen palveluista.

    Facebookissa myös toisinaan määrä ja laatu kulkevat tavallaan käsi kädessä. Suureen määrään mahtuu aina joku laadukas kontakti.

    VastaaPoista
  3. Huomasin muuten uusimman twiittisi FB-mainonnan epäilyttävyydestä. Odotan mielenkiinnolla blogikirjoitustasi, sillä itse ainakin olen saanut pelkästään hyvistä loistaviin tuloksia. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ja mainonta on näkynyt kassakoneen kilinässä asti.

    VastaaPoista
  4. Nyt julkaisin kirjoutuksen omista kokemuksistani FB mainonnassa: http://ow.ly/65htr

    VastaaPoista
  5. Kiitos kun vinkkasit. Vastasinkin siihen tuolla blogissasi. Valitettavasti unohdin jättää puumerkin, mutta kommentti otsikolla "Hyvä kirjoitus" on siis allekirjoittaneen :)

    VastaaPoista