13.8.2012

300 miljoonan dollarin painike ja Facebook-mainonta


Vieläkö muistat 300 miljoonan dollarin napin? Kyseinen artikkeli sai laajaa huomiota muutama vuosi sitten. Artikkeliin viitattiin useissa blogeissa ja kouluttajat käyttivät tapausta esimerkkinä verkkokauppojen myynnin tehostamisessa. Artikkelissa kerrottiin lyhyesti, miten merkittävä (eli siis 300 miljoonan taalan arvoinen) este pakollinen rekisteröityminen verkkokaupalle voi olla: Kauppias kuvittelee, että kaikkien vaiva vähenee ostajan rekisteröityessä palveluun, kun taas ostaja on ihan vain shoppailemassa eikä liittoa solmimassa.

Aihe nousi mieleeni hiljattain, kun äkkäsin että tuo harhaluulo ei ole hävinnyt minnekään. Jotenkin kuvittelin, että rekisteröitymispakko on niin vanhanaikainen, että siihen ei enää törmää sen enempää pienissä kuin suurissakaan verkkokaupoissa. Olin väärässä.


Facebook-mainonnan huono konversio

Samaan aikaan toisaalla on arvosteltu suureen ääneenFacebook-mainonnan heikkoa konversiota eli sitä kun Facebook-klikkauksien kautta saadaan vain vähän oikeita asiakkaita. Nämä kaksi asiaa liittyvät kuitenkin voimakkaasti yhteen. Facebookin klikkausmainonta voisi olla todella tehokasta, jos kaikki miljoonien taalojen esteet poistettaisiin matkan varrelta. Nimittäin Fb-mainonta ei varmuudella toimi (mahdollisesta hyvästä klikkausprosentista huolimatta), jos mainoksen klikkaaminen ei johdatakaan klikkaajaa täsmälleen mainoksessa mainitun tuotteen/palvelun/arvonnan tai muun lupauksen luo. Harmillisen usein näkee mainoksia ihanista kengistä, mutta klikkaus johdattaa verkkokaupan etusivulle tai tarjouksesta X, mutta klikkaus johdattaa diilifirman sivulle jossa pitäisi tilata uutiskirje. Kummassakin tapauksessa klikkaaja eksyy ja hänen täytyisi vielä ylittää useita miljoonan dollarin esteitä saadakseen mainoksessa luvatun edun.

Nykytilanne...

Aiheesta on tullut allekirjoittaneelle erityisen ajankohtainen muutaman viime päivän aikana. Saksalainen design-yritys Fab pyörittää aktiivisesti Facebook-mainoksiaan, joita olen oikeasti kiinnostuneena klikannut lisäinformaation toivossa.



Valitettavasti en pääse puusta pitkälle, sillä mainokset johdattavat tämän näköiselle sivulle (tilanne 13.8.).


Minun siis pitäisi oikeasti rekisteröityä – ei edes tilatakseni – vaan ainoastaan katsellakseni. Äärimmäisen ärsyttäväksi tilanteen tekee se, että mainoksia on ollut useita erilaisia, enkä tietenkään klikatessani ole tiennyt että kyseessä on sama asia. Olen siis kiinnostunut useista eri mainoksista. Klikannut ja kasvattanut kampanjan klikkausprosenttia, mutta pettynyt useampaan kertaan.

En liene ainoa, joten kyllä. Tämän firman tapauksessa Facebook-mainonnan huono konversio ja miljoonan taalan painike ovat totta. Sääli, sillä minua ainakin kiinnostaisi tutustua tarkemmin, mutta periaatteesta en solmi liittoa tuntemattomien kanssa.


Btw. Laitoin yritykseen palautetta. Saa nähdä miten siihen reagoidaan. 


1 kommentti:

  1. Hei!
    Saksalainen Fab on jenkkiläisen Fabin euroopassa
    toimiva verkkokauppa. Fabit toimivat Flas Sale alalla, jossa rekisteröityminen on poikkeuksetta pakollinen. Flas Salet ovat myyntejä, jossa erityisesti merkkituotteita myydään tietyn ajan, esim. 24 tuntia hyvällä alennuksella ja määrät ovat rajalliset. Eli luodaan suljettua yhteisöä, joka tuntee erityisyyttä. Joihinkin kauppoihin pääsi/pääsee vain suosittelijan kautta! Esim. eurooppalainen venteprivee on jo ohittanut 300 miljoonan rajan jo reippaasti, liikevaihto taitaa olla jo miljardeja! /Tuomo

    VastaaPoista