Vieläkö muistat 300 miljoonan dollarin napin? Kyseinen
artikkeli sai laajaa huomiota muutama vuosi sitten. Artikkeliin viitattiin
useissa blogeissa ja kouluttajat käyttivät tapausta esimerkkinä verkkokauppojen
myynnin tehostamisessa. Artikkelissa kerrottiin lyhyesti, miten merkittävä (eli
siis 300 miljoonan taalan arvoinen) este pakollinen rekisteröityminen
verkkokaupalle voi olla: Kauppias kuvittelee, että kaikkien vaiva vähenee
ostajan rekisteröityessä palveluun, kun taas ostaja on ihan vain shoppailemassa eikä liittoa solmimassa.
Aihe nousi mieleeni hiljattain, kun äkkäsin että tuo
harhaluulo ei ole hävinnyt minnekään. Jotenkin kuvittelin, että
rekisteröitymispakko on niin vanhanaikainen, että siihen ei enää törmää sen
enempää pienissä kuin suurissakaan verkkokaupoissa. Olin väärässä.
Facebook-mainonnan huono konversio
Samaan aikaan toisaalla on arvosteltu suureen ääneenFacebook-mainonnan heikkoa konversiota eli sitä kun Facebook-klikkauksien
kautta saadaan vain vähän oikeita asiakkaita. Nämä kaksi asiaa liittyvät
kuitenkin voimakkaasti yhteen. Facebookin klikkausmainonta voisi olla todella
tehokasta, jos kaikki miljoonien taalojen esteet poistettaisiin matkan
varrelta. Nimittäin Fb-mainonta ei varmuudella toimi (mahdollisesta hyvästä
klikkausprosentista huolimatta), jos mainoksen klikkaaminen ei johdatakaan
klikkaajaa täsmälleen mainoksessa
mainitun tuotteen/palvelun/arvonnan tai muun lupauksen luo. Harmillisen usein
näkee mainoksia ihanista kengistä, mutta klikkaus johdattaa verkkokaupan
etusivulle tai tarjouksesta X, mutta klikkaus johdattaa diilifirman sivulle jossa pitäisi tilata uutiskirje.
Kummassakin tapauksessa klikkaaja eksyy ja hänen täytyisi vielä ylittää useita
miljoonan dollarin esteitä saadakseen mainoksessa luvatun edun.
Nykytilanne...
Aiheesta on tullut allekirjoittaneelle erityisen ajankohtainen muutaman viime päivän aikana. Saksalainen design-yritys Fab pyörittää aktiivisesti Facebook-mainoksiaan, joita olen oikeasti kiinnostuneena klikannut lisäinformaation toivossa.
Valitettavasti en pääse puusta pitkälle, sillä mainokset johdattavat
tämän näköiselle sivulle (tilanne 13.8.).
Minun siis pitäisi oikeasti rekisteröityä – ei edes tilatakseni –
vaan ainoastaan katsellakseni. Äärimmäisen ärsyttäväksi tilanteen tekee se,
että mainoksia on ollut useita erilaisia, enkä tietenkään klikatessani ole
tiennyt että kyseessä on sama asia. Olen siis kiinnostunut useista eri
mainoksista. Klikannut ja kasvattanut kampanjan klikkausprosenttia, mutta
pettynyt useampaan kertaan.
En liene ainoa, joten kyllä. Tämän firman tapauksessa
Facebook-mainonnan huono konversio ja miljoonan taalan painike ovat totta.
Sääli, sillä minua ainakin kiinnostaisi tutustua tarkemmin, mutta periaatteesta
en solmi liittoa tuntemattomien kanssa.
Btw. Laitoin yritykseen palautetta. Saa nähdä miten siihen
reagoidaan.
Hei!
VastaaPoistaSaksalainen Fab on jenkkiläisen Fabin euroopassa
toimiva verkkokauppa. Fabit toimivat Flas Sale alalla, jossa rekisteröityminen on poikkeuksetta pakollinen. Flas Salet ovat myyntejä, jossa erityisesti merkkituotteita myydään tietyn ajan, esim. 24 tuntia hyvällä alennuksella ja määrät ovat rajalliset. Eli luodaan suljettua yhteisöä, joka tuntee erityisyyttä. Joihinkin kauppoihin pääsi/pääsee vain suosittelijan kautta! Esim. eurooppalainen venteprivee on jo ohittanut 300 miljoonan rajan jo reippaasti, liikevaihto taitaa olla jo miljardeja! /Tuomo