Syksy jo saa…
Lomat on vietetty. Kuukauden nimessä esiintyy sana "syys" samalla kun
itse kunkin kalenteri täyttyy jo kovaa kyytiä lokakuulle, marraskuulle, joulukuulle… Digimaailma muuttuu koko ajan hirmuista
vauhtia, se on selvää, joten sosiaalisessa mediassa on kesän aikana taas tapahtunut merkittäviä
uudistuksia. Ajattelin koostaa tällaisen listan muutamasta omasta mielestäni tämän kesän merkittävimmästä uudistuksesta, mutta otan samalla
vastaan mielelläni muidenkin havaintoja meiltä ja maailmalta.
Listaus on toteutettu yhteistyössä Internet-markkinoinnin asiantuntija Kalle Kastikaisen kanssa.
1. Pinterest yleistyi ja
avautui
Pinterest on yleistynyt niin nopeasti, että se on tällä
hetkellä jo maailman kolmanneksi suosituin somepalvelu. Myös Suomessa on
havaittavissa liikehdintää, kun yhä useamman kaverin Facebook-profiileihin
virtaa pinnauksia ja kuvia Pinterestistä. Aivan hiljattain Pinterest muuttui
myös kaikille avoimeksi, eli enää et tarvitse kutsua luodaksesi tunnuksia.
Toistaiseksi vielä Pinterestissä ei ole erillisiä
yritystilejä, vaan käyttötarkoituksesta riippumatta kaikki avaavat samankaltaisen
tilin. Arvelen kuitenkin, että tämä tulee muuttumaan jollain aikavälillä aivan
kuten Facebookissakin aikanaan. Yritykset ovat joka tapauksessa löytäneet
Pinterestin ja verkosta löytyy lukuisia vinkkejä sille, miten palvelua voi
hyödyntää markkinointitarkoituksiin. Yleisin esimerkki lienee ”Pin it and win
it” tyyppiset arvonnat, joissa pinnaamalla kuvan osallistut arvontaan.
2. Facebook mainoksien
hinta nousi ja mainososasto uudistui
Vielä puolisen vuotta sitten peruskampanjaan sai helpostikin
klikkauksen alle parilla kymmenellä sentillä, mutta muutamassa kuukaudessa
hinnat nousivat ja Facebook tarjoaa melkein poikkeuksetta klikkaukseen
hintahaarukan alarajaksi vähintään neljääkymmentä senttiä. Toki voit ostaa
vielä tuhat näyttökertaa, jolloin jos onnistut saamaan aikaan tosi tehokkaan
mainoksen, klikkashinta voi vielä parhaimmillaan jäädä hyvinkin alhaiseksi.
Koska naamakirja on kuitenkin edelleen maailman ainoa
mainosmuoto, jossa voi kohdentaa kampanjoita hyvinkin tarkkaan tykkäyksien
perusteella, on fb-mainoksien käyttö silti ihan perusteltua jos tarkoituksena
on saada uusia tykkäyksiä tai ajaa liikennettä esim. arvonta- tai
tilauslomakkeelle. Yleismainontaan Facebookista ei oikein ole.
Myös Facebookin koko mainososasto muuttui. En ala
uudistuksia sen tarkemmin erittelemään, sillä perusperiaate on pysynyt melko
lailla samana.
Mainososaston muuttumista tärkeämpänä uudistuksena ovat kuitenkin ehkä edgerank ja statuspäivitysten maksettu näkyvyys, josta Kalle on kirjoittanut sosiaalisen median blogissaan hyvinkin seikkaperäisen selvityksen.
Mainososaston muuttumista tärkeämpänä uudistuksena ovat kuitenkin ehkä edgerank ja statuspäivitysten maksettu näkyvyys, josta Kalle on kirjoittanut sosiaalisen median blogissaan hyvinkin seikkaperäisen selvityksen.
...ja jos et vielä lukaissut. Tässä melko tuore oma blogipostaukseni Facebook-mainonnasta.
3. Google+ Local Pages korvasi Google Placesin
yrityssivun
Ystävämme Google hämmensi edelleen jo aiemmin hieman
kompleksista yritysten karttasivua eli paikkaa Google Mapsissä, jossa yritykset
voivat esitellä itseään. Nyt entiset Google Maps yrityssivut on muunnettu
Google+ Local Pages nimiseksi. Edelleen tietojen hallinta ja päivitys onnistuu
”vanhalla” työkalulla eli Google Placesista. Jos yritykselläsi on jo Google+
Page Google+ -palvelussa, niin sitten sinulla on kaksi sivua, jotka tosin
jossain vaiheessa yhdistynevät... Yksinkertaistako – ei minusta.
Yhteenvetona homma menee käsittääkseni näin:
•
Google Maps = Googlen karttapalvelu
•
Google Maps Places ”yrityssivu” = poistunut käytöstä/korvautunut
Google+ Local Pagella
•
Google+
Local = korvannut Google Places ”yrityssivun”
•
Google+ Page = yrityksen sivu Google+:ssa
•
Google Places = työkalu/sivu, jolla päivitetään
yrityksen näkyvyyttä Google Mapsissä ja Google+ Local sivulla
Huoh...
4. Instagram muutti nettikuvien maailman
Sosiaalinen, älypuhelimiin ladattava kamerasovellus
Instagram on niin ikään yleistynyt huomattavasti ja heinäkuussa Instagram
ilmoittikin käyttäjämääriensä nousseen jo 80 miljoonaan. Helppokäyttöinen
aplikaatio ”tekee kenestä tahansa huippuvalokuvaajan” sillä pienellä Instagram
säädöllä tavallisestakin valokuvasta tulee mielenkiintoinen ja jännittävä.
Allekirjoittanut ainakin on siirtynyt iPhonen kamerasta lähes kokonaan
käyttämään Instagramia, sillä sillä otettuja valokuva vain on niin kiva
katsella. Facebook osti Instagramin huhtikuussa miljardilla dollarilla, joten
kytkökseen liittyviä uusia ominaisuuksia voi jo pikku hiljaa ruveta
odottelemaan.
Loppukaneetti
Tässä oli siis vain super-ohut pintaraapaisu sosiaalisen median
viimeaikaisiin uudistuksiin, mutta jo pelkästään nämä summaamalla ainakin
allekirjoittaneella tulee kyllä sellainen syvä perässä pysymättömyyden fiilis… :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti