7.8.2013

Sosiaalisen median hallitseminen

Kirjotus on julkaistu alunperin Soneran Kasvualusta -blogissa 11.7.2013

En tiedä olenko itse ollut viimeaikoina valppaampana, mutta joka tapauksessa olen bongannut melko paljon mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, miten erilaiset yritykset (tai someviestintätaidottomat  henkilökunnan edustajat) töpeksivät verkossa. Ja siitäkös kansa tykkää. Pienikin virhe, väärin asetetut sanat tai ylimielinen asenne saavat viidakkorummun nopeasti pärisemään. Moni somea vasta miettivä yritys pelkää someen rantautumista entistäkin enemmän juuri siitä syystä että käsitys sosiaalisen median hallitsemattomuudesta vain vahvistuu.
Pystyykö somea mitenkään hallitsemaan? Kyllä jossain määrin. Koostin tähän muutaman ajatuksen mitä yritys voi tehdä ja mitä ei ainakaan kannata tehdä, jos ei halua mennä täysin virran vietävänä.


1. Pahimmat huutelijat eivät yleensä edusta yleistä mielipidettä
Myös somessa, suurin osa ihmisistä on loppujen lopuksi aivan fiksuja. Silti sekaan mahtuu aina joukko kovaäänisiä huutelijoita. Älä menetä heidän vuokseen yöunia, kärkkäät kommentit eivät ole epäonnistumisen merkki. Sitä paitsi mikä tahansa reaktio on parempi kuin ei reaktiota ollenkaan.

2. Kuuntele silti aina somea
Kuuntele mitä ihmiset sinusta puhuvat, lue vähintäänkin kaikki kommentit omalta Facebook-seinältäsi. Saatat saada sieltä hyviä ahaa-elämyksiä. Jos asiakas kiittää sinua vuolaasti, vastaa kiitokseen muutoinkin kuin tykkäämällä siitä.  Jos somessa muhii joku tyytymättömyyden aihe niin se on syytä korjata ennen kuin se eskaloituu verkossa leviäviksi kuvankaappauksiksi.

3. Niele ylpeytesi ja ole nöyrä
Tiedän, on tilanteita että sinä tiedät olevasi oikeassa. Jos joku on kuitenkin kanssasi eri mieltä niin jätä asia sikseen. Älä yritä opettaa keskustelijoita osoittamalla että he ovat väärässä tai perustelemalla omaa kantaasi entistä vahvemmin. Tämä on takuuvarmaa kuvankaappauskamaa, kysy vaikka Hans Välimäeltä

4. Ennakoi
Jos olet kirjoittamassa somekanaviisi mitä tahansa, josta tiedät jo etukäteen että joku voi ottaa siitä nokkiinsa niin voit olla varma, että riski toteutuu. Jos kyseessä on pakollinen julkaisu, keksi siihen joku mahdollisimman positiivinen lähestymiskulma ja joka tapauksessa kiitä niitä eriävienkin mielipiteiden antajia.

5. Mikään ei yhdistä ihmisiä voimakkaammin kuin yhteinen vihollinen
Älä ryhdy yhteiseksi viholliseksi. Yksittäisen yrityksen on vaikea saada kannatusta ajatuksilleen mikäli ne ovat vastoin yleisesti hyväksyttyä näkökulmaa. Jos olet jostain asiasta eri mieltä k
in suurin osa asiakkaistasi, mieti kannattaako tätä ajatusta sotkea asiakasviestintään?

SOsiaalisen median hallitseminen. Picture from FreeDigitalPhotos.net
By Kittisak

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti