Aivan lyhyen ajan
sisällä on nähty kaksi hyvin erilaista osoitusta siitä, miten
sosiaalinen media (tai siis tietysti sosiaalisen median välityksellä
kommunikoivat ihmiset) pystyvät yhdistämään voimansa siten, että heidän
mielipiteistään muodostuu yleisesti hyväksytty totuus riippumatta siitä, mitä ”asian
omistaja” aiheesta on mieltä. Varmasti niitä muitakin esimerkkejä löytyy,
mutta tässä itselleni kiinnostavimmat somelaisittain auki pureksittuina.
Turkin mellakat
On ollut hienoa
seurata melko läheltä miten ihmiset sinnikkäästi jaksavat ja haluavat pitää yllä
taistelutahtoa saadakseen muutoksen aikaan. Käsittääkseni Turkin tilanne ei
varsinaisesti lähtenyt liikenteeseen samalla lailla sosiaalisessa mediassa kuin
Arabikevät mutta somessa se silti jatkuu. Turkin media ei juurikaan tilanteesta
uutisoi (kertoo paljon sananvapaudesta), mutta tavalliset kansalaiset postaavat
kuvia, videoita, sloganeita, blogipostauksia, pilapiirroksia jne. hyvinkin
aktiivisesti.
Omat sukujuureni juontavat Turkkiin (sieltä
tämä erikoinen etunimikin) ja olen mielenkiinnolla vaihtanut ajatuksia sukulaisten
kanssa. Luonnollisesti heidän kauttaan saa hyvin erilaisen kuvan tilanteesta
kuin suomalaisen saati sitten turkkilaisen median välittämänä. Serkkujeni julkaisemilla
videoilla ihmiset laulavat ja tanssivat kaduilla, heidän postauksensa somessa
ovat ironisia, mutta samalla vahvasti positiivisen taistelutahtoisia. Aamulla
hekin menevät taas töihin ja ovat aivan_tavallisia_ihmisiä. Media taas antaa
kuvan kaaoksesta ja holtittomasta säntäilystä. Väkivaltaa etsitään sieltäkin,
missä sitä ei ole.
Blogistit
kirjoittavat viiltäviä analyyseja ja uusia kampanjoita/tempauksia vyöryy somessa
harva se päivä ”Laittakaa kaikki kyltti X parvekkeellenne, vaihtakaa Facebookin
kansikuvanne, levittäkää tätä infograafia…jne”. Sosiaalinen media antaa myös
sellaisille ihmisille mahdollisuuden kertoa mielipiteensä, jotka eivät pienten
lasten kanssa pysty lähtemään kaduille ja toreille.
Mene ja tiedä.
Ilman somea tilanne Turkissa olisi todennäköisesti toinen ja viranomaisten
olisi paljon helpompi tukahduttaa liikehdintä. Somen ansiosta yleinen
mielipide, massaviisaus kuitenkin on muun maailman tiedossa vaikuttaen
pakostakin poliittiseen päätöksentekoon.
"Turkin uudistetut kyltit ja merkit" Kuvalähde: http://www.facebook.com/Takunya2013 |
Tapaus Välimäki ja Midhill
Toinen huomiota
herättänyt somejupakka on Hans Välimäen Midhill -ravintola, jonka
Facebook-sivulla kärttyinen asiakas kiukutteli vesilasin hinnasta. (Omasta
mielestäni on täysin asiaankuuluvaa ravintolassa veloittaa vesilasista, mutta se ei ole nyt
pointti.) Joku someviestinnän amatööri henkilökunnasta kuittaa ketjussa ”C’moon,
ainahan saa valittaa…” ja kohta ”Eli lopetetaan kommentointi…” Tämä taas saa
nopeasti aikaan sen, että Välimäestä väännetään jo kuvavitsejä ja käsikirjoitetaan
uusi versio Hitler-videosta (tosin eiks tää oo jo meriitti saada oma Hitler-versio :) Oikeasti, en
tajua. Mitään jupakkaa ei olisi koskaan syntynyt jos alkuperäisen asiakkaan kommentti
olisi vaikka sitten jätetty vastaamatta kokonaan. Sittemmin kyseinen
kommenttiketju on poistettu sivulta, mikä vain jatkaa tuota ylimielistä linjaa.
Tämä case on
malliesimerkki siitä, että sosiaalista mediaa vastaan on aivan turha
taistella. Jos someyhteisöt yhdessä tuumin päättäisivät että Hans Välimäen
ravintola ei saa veloittaa asiakkailta 1,50 euroa vesilasista, se toteutuisi. Vaatisi
ehkä jonkin väsytystaistelun, mutta toteutuisi kuitenkin. Minkään pienen
yrityksen kassatilanne ei kovin kauaa kanna jos somessa saadaan aikaan
laajamittainen jaloilla äänestäminen.
Tämä ei ole nyt mikään yllytysjuttu, mutta kyllä minusta olisi
mielenkiintoista nähdä, miten Välimäki joukkoineen joutuisi taipumaan
massaviisauden edessä :)
Somea ei voi
hallita, mutta siihen voi vaikuttaa
Some ei ole
valtio tai yhteisö jota voi tietyillä säännöillä kaitsea. Kaitseminen tai sen
yritys johtaa vain entistä pahempaan tilanteeseen. Moni yrittäjä ainakin omissa
koulutuksissani on pelännyt someen lähtemistä, koska se on niin
hallitsematonta. Se on totta. Somea ei voi hallita, mutta sen toimintaan
mukautumalla on ainakin jonkinlainen vaikutusmahdollisuus – aivan samalla
tavalla kuin jokaisella kansalaisella on vaikutusmahdollisuus. Parhaimmat
someonnistumiset nähdään silloin, kun someyhteisöt on voitettu
yrityksen/aatteen puolelle. Silloin ei enää edes harkita vastakkain asettelua
vaan päinvastoin, etsitään yhä enemmän konsteja olla yhteisölle mieliksi.
Kuvalähde: http://www.facebook.com/midhillbrgr |
"Turkin hallitus on pyytänyt Twitteriä paljastamaan niiden käyttäjien henkilöllisyyden, jotka ovat viesteissään vastustaneet hallitusta tai pääministeriä. Hallitus haluaa Twitterin perustavan Turkkiin toimiston, johon ottaa tarvittaessa yhteyttä."
VastaaPoistahttp://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2013/06/26/turkki-haluaa-twitterin-paljastavan-vastustajansa/20138961/12
Moikka Simo,
VastaaPoistajostain ihme syystä kommenttisi oli painunut jonnekin piiloon ja siksi jäänyt julkaisematta. Tuo oli kyllä kieltämättä aika nolo pyyntö :)