5.2.2012
Ajatuksia Google+ palvelusta
Olen enemmän tai vähemmän tietoisesti vältellyt pitkään Google plussaa. Silloin tällöin siellä piipahtelin, kunnes päätin ottaa härkää sarvista. Jokaisen itseään kunnioittavan sosiaalisen median ammattilaisen kaiketi pitäisi aiheesta tietää, mieluiten jopa blogata. Tässä siis tulee, vaikkakaan en pyri mitenkään laatimaan opastusta palveluun, sitä ovat monet muut tehneet ihan ansiokkaasti. Kunhan nyt listaan omia havaintojani.
Turhaa vertailua Facebookiin
Myönnän, olen fakkiutunut siihen, että toimiakseen loogisesti, somepalvelun pitäisi toimia samalla logiikalla kuin Facebook. Sinänsä tyhmää, koska nykyään Facebookissa ei tunnu olevan mitään logiikkaa palvelun uudistuessa harva se viikko. Google plus siis ei kuitenkaan toimi kuten Facebook. Siellä ei ole kavereita, on vain piirejä joihin lisäät ihmisiä joita haluat seurata ja joiden toivoisit seuraavan sinua. Piirien ansiosta Google+ toimii melko hyvin noin verkostoitumismielessä. Voit hyvällä viestinnällä päästä tutuksi kiinnostavien ihmisten kanssa ilman että sinun tarvitsee erityisesti esittäytyä tai pyytää suositusta kuten LinkdedIn-palvelussa
Kenelle ja mitä
Toistaiseksi näyttää siltä, että ainakin Suomessa vielä Google+ on lähinnä someaktiivien kanava, jossa someaktiivit keskustelevat keskenään somesta.
Yksittäisen käyttäjän näkökulma
Tämä on ihan ok. Julkaiseminen tapahtuu hyvin samalla tavalla kuin muissa yleisissä somepalveluissa (mm. Twitter ja Facebook). Facebookista poiketan kovin harva kuitenkaan julkaisee mitään kovin henkilökohtaista. Google+ on ennemmin asiakeskeinen kuin minäkeskeinen kanava.
Yritysten näkökulma
Yritysten markkinoinnin näkökulmasta Google+ on suoraan sanottuna surkea. Yksittäiset ihmiset eivät välttämättä näe yritysten viestintää ennen kuin ovat lisänneet yrityksen omaan piiriinsä. Facebookissa voit tarkistaa ensin onko yrityksen sivu tykkäämisen arvoinen, kun taas Google+:ssa ostat sian säkissä: Lisäät yrityksen piireihin, jonka jälkeen toivot että sieltä tulee jotain seuraamisen arvoista sisältöä.
Sivu, profiili vai mikä…
Se, että millä nimellä yrityssivuja halutaan kutsua on Googlelle itselleenkin epäselvää. Sanat profiili, sivu, käyttäjä ja henkilö vilisevät sulassa sovussa niin yrityksistä kuin henkilöistäkin puhuttaessa. Loin oman profiilini lisäksi FlowHouselle yrityssivun. Yrityssivuissa on sama periaate kuin henkilöilläkin. Eli yrityssivut kerryttävät piirejä ja ovat mukana muiden luomissa piireissä kuten henkilötkin. Äkkiseltään vaikuttaa loogiselta, mutta käytännössä sitä se ei ole. Kun juuri luomani FlowHouse lisäsi käyttäjän Hale Okkonen piiriinsä, minulle itselleni tuli ilmoitus, että Hale Okkonen oli lisännyt minut piiriinsä?!
Ja vaikka tämänkin lapsuksen unohtaisi niin kyllä minusta on himpun verran noloa yrityksen haalia käyttäjiä piireihinsä, ennemminkin sen pitäisi mennä päinvastoin. Yrityssivuissa on myös se huono puoli, että et voi myöntää muille henkilöille admin-oikeuksia sivuun. Eli ainakin tällä hetkellä on se tilanne, että jos sivun luoja vaihtaa työpaikkaa, sivu vaihtaa sitä hänen mukanaan.
Plussaaja vasten tahtoa
Toinen mikä selkeästi mättää on se, että saatat olla Google+ käyttäjä vastoin tahtoasi. Itselläni on käytössä kaksi eri Google tunnusta. Toinen on ollut pitkään henkilökohtaisessa käytössä ja hiljattain siirsimme myös yrityksen sähköpostit Googlelle. Yhtäkkiä huomasin, että minulla on siis tämän myötä kaksi G+ tunnustakin, joihin molempiin tupsahtelee piiripyyntöjä ympäri maailmaa. Jotka kaiken edellä mainitun ohella myöskin ovat harvinaisen ärsyttäviä. Koomisinta on se, että Google ehdottaa, että lisäisin itseni piireihini.
Yhteenveto
Ammattini puolesta tutustun uusiin some-palveluihin ja sähköisen markkinoinnin työkaluihin vähän väliä. Useimmiten pääsen niihin jyvälle sen verran nopeasti, että parin kokeilun jälkeen olen sisäistänyt kokonaisuuden ja kanavan tuoman markkinoinnillisen edun riittävän hyvin. Google plussan kanssa olen löytänyt heikon kohtani, enkä vain kerta kaikkiaan pääse aallon harjalle. En ole oikein varma onko vika palvelussa vai käyttäjässä. Subjektiivinen näkökulmani Googlen somepalveluun on se, että suutari pysyköön lestissään. Google on maailman paras hakukoneissa, mutta surkea sosiaalisessa mediassa. Miksi tahrata hyvää mainetta toimimattomilla virityksillä.
P.s. Minulla saattaa olla ehkä nyt hieman haju siitä, miltä täysin ummikosta tuntuu Facebook-koulutukseen osallistuessaan. Yleisin koulutuksissa kuulemani kysymys on ”Kuka minä oikein olen ja missä sijaitsen”. Sellainen fiilis tuli myös Googlessa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Hmmm. Kovaa tekstiä! :-) Oikaistaanpa muutama seikka:
VastaaPoista"Toistaiseksi näyttää siltä, että ainakin Suomessa vielä Google+ on lähinnä someaktiivien kanava, jossa someaktiivit keskustelevat keskenään somesta."
- Ei pidä paikkaansa. Johtuneeko siitä ettet pääse näkemään yksityispostauksia vai etkö ole rinkuloinut tarpeeksi porukkaa, mutta hyvin vähän keskustellaan somesta. Aiheita on laidasta laitaan, eikä myöskään tarvitse tyytyä suomalaisten kanssa seurustelemaan. Google+:n eräs etu onkin kansainvälisyys.
"Lisäät yrityksen piireihin, jonka jälkeen toivot että sieltä tulee jotain seuraamisen arvoista sisältöä."
- Ei pidä paikkaansa. Ihan yhtä lailla kuin Facebookissakin, voit käydä kurkkimassa yrityksen julkisia postauksia sekä profiilia lisäämättä yritystä piireihisi.
"Se, että millä nimellä yrityssivuja halutaan kutsua on Googlelle itselleenkin epäselvää. Sanat profiili, sivu, käyttäjä ja henkilö vilisevät sulassa sovussa niin yrityksistä kuin henkilöistäkin puhuttaessa."
- Ei pidä paikkaansa. Henkilöllä on profiili, yrityksellä on sivu. Käyttäjä on Google+:ssa mukana oleva henkilö, yrityksellä voi olla 50 sivunhoitajaa / Sivu. Siksipä ilmoitus tulee, admineita voi olla useita mutta vain yksi sivun omistaja. Eikös se toimi niin Twitterissä ja Facessakin?
Siis ihan järkevää:
"Kun juuri luomani FlowHouse lisäsi käyttäjän Hale Okkonen piiriinsä, minulle itselleni tuli ilmoitus, että Hale Okkonen oli lisännyt minut piiriinsä?!"
Ja vastasin juuri tähänkin kohtaan: 50 Adminia / Sivu.
"Yrityssivuissa on myös se huono puoli, että et voi myöntää muille henkilöille admin-oikeuksia sivuun."
Minusta on hienoa ettei yritys voi lisätä minua eikä postittaa mitään virtaani jos en ole sitä piireihini itse ensin lisännyt. Ei roskapostia!
JATKUU: Liian pitkä kommentti!
JATKOA edellisestä:
VastaaPoistaSUMMA SUMMARUM:
Google Plussaa täytyy oppia käyttämään eri tavalla kuin muita alustoja: Pelkkä blogipostauslinkki ei aina riitä vaan hyvä olisi kertoa myös hieman taustaa, heittää täky lukijalle. Unohtakaa twittermäiset lyhyet päivitykset. Olemme Plussassa tottuneet ehkä liian hyviin ja pitkiin esipuheisiin, ainakin tuntemattomien piireihin lisäystä miettiessämme.
Jos et ole lisännyt ainakin 500:tä henkeä piireihisi, tuntuu kovin yksinäiseltä. Älä pitäyty pelkissä suomalaisissa, tee Plussastasi kansainvälinen.
Yrityssivulla voi kirjoitella vaikka vain suomeksi jos tarjontaa ei ole ulkomaille. Ja mikä parasta, voi postata juuri haluamillesi asiakasryhmille ihan eri sanomaa! Usealla kielelläkin.
Tarkistapa muuten sähköpostiasetuksesi Tiliasetuksista, kannattaa poistaa kaikki ylimääräiset ruksit ettei mailiin tule roskaa.
Yrityksen Google Apps ja oma henkilökohtainen tili kannattaa pitää ihan erillään...
Mitään piiripyyntöjä EI ole olemassakaan, vaan Plussassa voit lisätä ihan kenet tahansa piireihisi ja niin voivat kaikki muutkin. Näistä jotka ovat sinut lisänneet ei tarvitse välittää ollenkaan, joku mahdollisesti haluaa seurata julkisia postauksiasi mutta häntä ei missään nimessä tarvitse eikä aina kannatakaan lisätä omiin piireihin. Ei mitään kaveripeliä. Vähän niinkuin FB:n julkisten päivitysten tilaus, siis. Itse en omalle Sivulleni lisää kuin pääosin suomalaisia, muut saavat seurata ja teenkin välillä ihan julkisia päivityksiä. Google Translate toimii ihan hauskasti suomesta muihin kieliin.
PIIREJÄ:
Minä kannan korteni kunnolla kekoon jotta pääsette hyvin alkuun kaikki lukijat, tässä kolme hyvää piiriä lisättäviksi omiin piireihinne:
Iso Suomi-piiri
https://plus.google.com/u/0/107742059751171695340/posts/KrKXgdUiSLd
Pieni Suomi-piiri
https://plus.google.com/u/0/107742059751171695340/posts/SDCJHKLBcwb
Aktiiviset yrityssivut
https://plus.google.com/u/0/107742059751171695340/posts/5UNniNtjtRD
Google+ on aivan loistava (mutta vielä kehittyvä) ikkuna maailmaan. Mistään muusta SoMe -alustasta en ole välittänyt, Plussa lakaisi kertaheitolla jalat alta.
Surkea se ei missään nimessä ole, ehkä nyt pitäisi suutarin lähetä seikkailemaan ja käydä hieman lisäopissa?
Ja tiedäthän sinä mistä sitä saa! :-)
http://gplus.to/PlusMeme
http://gplus.to/JaanaNystrom
Kiitos tuhannesti, Jaana, kommenteistasi. Täytyy opiskella lisää, vaikkakin se tässä hieman kitisyttää että jokin somepalvelu on niin vaikea että se vaatii opiskelua.
PoistaJa sen verran vielä kuitenkin vänkään vastaan, että jos käytän plussaa käyttäjänä FlowHouse ja lisään Hale Okkosen piiriini, niin minusta on oikeasti tosi epäloogista, että Hale Okkoselle tulee viesti että Hale Okkonen lisäsi sinut piiriinsä. Ja ymmärrän senkin, että tässä on jokin logiikka mitä en ymmärrä, mikä taas johtaa kysymykseen että onko vika käyttäjässä vai käytettävässä...
Mitä mieltä olet tuosta vastentahtoisesta plussaamisesta. Kun en mitenkään haluaisi ylläpitää kahta plus tiliä, mutta sellaiset minulla nyt kuitenkin kahden Gmailin vuoksi on :/
No, joka tapauksessa oikeasti iso kiitos noista avuistasi. Sait näkökantaani ehkä hieman plussamyönteisemmäksi :)
Saattaahan olla kyseessä bugikin jos tulee omaan profiiliisi ilmoitus itsesi lisäämisestä, sitten vain reippaasti feedback Googlelle.
VastaaPoistaAutan kyllä mielelläni jos esiin tulee lisää kysymyksiä.
Nykyisin kaikille Google-tililäisille tulee automaattisesti integroituna myös Google+, osa suurempaa kokonaisuutta johon tulee vielä liittymään hurjasti kaikkea mielenkiintoista ja ennenäkemätöntä! :-) Kannattaa pysysä Plussan puolella!
Häpemättömästi nyt tässä vinkkaan omasta blogistani jota seuraamalla pysyy kärryillä:
http://googleplussa.blogspot.com/
Kiitos linkistä. Suosittelenpa sitä tuolla FloWhousen Facessakin. Pysyn kyllä plussan puolella, täytyyän minun. Harmittaa vain tuo kaksoistilisyys kahden gmail-osoitteen myötä.
VastaaPoistaKommentti koskien hyötyä yrityksille. Minusta yritykselle Google+ on arvokas muun muassa siksi, että luonnollisesti Googlen hakukone suosii siellä julkaistua sisältöä.
VastaaPoistaJa mitä tulee päivitysoikeuksien jakoon, niin mikäänhän ei estä ottamasta firmalle jotain omaa google-osoitetta, josta päivitys hoidetaan. Vai estääkö? En ole varma...
Ja yhtä sivua voi hallinnoida useammasta eri osoitteesta, eli kyllä useampi Manageri on mahdollista.
Itsekin vasta opettelen käyttöä, joten paljon on vielä opittavaa. Ja tämäkin palvelu tuppaa kehittymään koko ajan :-)
En näe paljonkaan sometusta. Enemmän teknologiaa, valokuvausta ja tuotekehitysprosesseja. Riippuu ihan siitä ketä valkkaat piireihisi
VastaaPoistaEi kai Google edelleenkään 'pakkoplussauta' ketään, vaan palveluista voi ottaa käyttöön vaikkapa sähköpostin ja analyticsin ilman, että plussaa syntyy.
VastaaPoistaEhkäpä pari kokeilua ei kuitenkaan riitä oivaltamaan palveluiden toimintoja, luonnetta, kulttuuria tai markkinoinnillisia etuja kovinkaan syvällisesti? Olisiko syytä osallistua aktiivisesti jonkun aikaa sekä seurata mitä käyttäjät palveluissa tekevät ja miten?
Kyllä pakkoplussautus on valitettavasti käynyt. Molemmat löytyvät nimelläni hakemalla. FlowHousen sähköpostit siirrettiin Googlelle, jonka myötä mulla on plussan lisäksi kaikki muutkin Googlen palvelut tuplana...
Poista