Nyt se on tapahtunut. Sosiaalisen median asiantuntija, joka
oikeastaan ehti jo tylsistymään koko someen, on taas innostunut. Sen on
aiheuttanut uusi/uudehko sosiaalisen median kanava Pinterest, joka on
muutamassa kuukaudessa kasvanut ”hulluna”, jopa tuhansia prosentteja. Tässä
jotain vapaasti lontoon kielestä käännettyä:
- Pinterest saavuttaa 10 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää nopeammin kuin mikään itsenäinen sivusto koskaan aikaisemmin.
- Pinterestin kasvu on hullua
- Pinterest on ilmiö
- Kuka tarvitsee bisnesmalleja Pinterestin kasvun rinnalla?
- Jne.
Lähde: http://insightfuldevelopment.com/what-is-pinterest-and-how-to-use-pinterest-for-business-exposure.html |
Mikä Pinterest on?
Ajattelin, että yritän kuvailla palvelua ihan
omakohtaisesti, enkä käy lukemassa ko. saitin omia selvityksiä siitä mistä
oikeastaan on kyse:
Pinterest on sosiaalinen kuvapalvelu, mutta ei kuitenkaan
kuvagalleria. Oikeastaan moni sähköinen kuvapalvelu (esim. Picasa tai Flickr)
tuntuvat Pinterestin rinnalta melko passiivisilta ja epäsosiaalisilta. Ehkä
parhaiten sitä voisi kutsua kutkuttavaksi ja inspiraatiota herättäväksi
leikekirjaksi. Inspiraatio ja inspiroituminen ovatkin oikeastaan juuri niitä
sanoja, millä Pinterestiä eniten luonnehditaan.
Mikä erottaa Pinterestin muista somepalveluista
Tässä taas oma näkemykseni
- Käyttäjän ei tarvitse tuottaa sisältöä laisinkaan ollakseen mukana. Saatat saada satoja seuraajia pelkästään merkitsemällä ja linkittämällä (repin, repinnaaminen) muiden tuottamaa sisältöä tai kiinnostavia internetistä löytämiäsi kuvia.
- Voit käyttää palvelua puhtaasti itsesi vuoksi (kuten minä teen). Pinterest voi olla sinun tapasi merkkailla kivoja kuvia internetistä, jotta voit palata niihin myöhemmin. Itse ainakin tykkään kovasti kaikesta tavaran tuunaamisesta ja suunnittelen kovasti kaikkea. Pinterestissä voi haaveilla ja löytää superhienoja vinkkejä joita toteuttaa sitten kun sopiva aika on. Ilman, että tarvitsee muistaa kuvatiedoston nimeä, www-sivun osoitetta tai muutakaan löytääkseen vanhan tiedoston uudestaan.
- Voit toimia myös nimimerkin takaa, muttet voi (ainakaan toistaiseksi) piiloutua. Tästä syystä tiedät, että kaikki jotka sinua seuraavat, ovat oikeasti kiinnostuneet tuottamastasi tai linkittämästäsi sisällöstä, eikä turhasta kaveeraamisesta.
- Sanoja ei välttämättä tarvita, kuva kertoo enemmän kuin sanat.
- Repinnattujen/merkittyjen kuvien selaaminen on käyttäjäystävällisempää kuin muualla, sillä kuvat ovat ilmoitustaululla, ei yksitellen selattavassa galleriassa.
- Itse en ainakaan ole vielä törmännyt ainoaankaan huonoon kuvaan. Uskomatonta, miten laatu voikin säilyä, vaikka käyttäjiä onkin jo miljoonia!
- Voit seurata tiettyä henkilöä tai henkilön tiettyä taulua, jonka aihe kiinnostaa sinua. Tällöin jos sinua kiinnostaa seuraamasi henkilön kuvat maailmalta, sinun ei tarvitse nähdä kuvia hänen käsityövirityksistään.
Entä sitten yritysten näkökulma?
Pinterest on vielä sen verran uusi asia, että kovin pitkälle
yritysten näkyvyyttä ei ole mietitty. Selkeä tapa toimia kuitenkin on, ja jos
yrityksellä on laadukkaita kuvia niin suosittelen vilpittömästi avaamaan tilin. Paino sanalla laadukkaita! Kuvat voivat olla
tuotteista, palveluista, postereista, mistä tahansa, kunhan ovat laadukkaita.
Äkkiseltään mieleeni tulee jotain tällaista Pinterestistä
osana markkinointia
- Matkailupalveluiden hyvät kuvat saattavat päätyä ihmisten ”Paikkoja joissa haluaisin käydä” tauluihin. Kansainvälisistä matkailijoista haaveileva yritys voisi hyvinkin saavuttaa kansainvälistä näkyvyyttä. Esimerkki täällä.
- Käsityötuotteiden kuvia Pinterestissä on hirmu paljon. Samoista aiheista kiinnostuneet ihmiset seuraavat toinen toisiaan ja yksittäinen söpö kuva saattaa saada satoja merkintöjä hetkessä. Etsy on yksittäinen verkkosivusto, josta linkitetään Pinterestiin tällä hetkellä maailmassa eniten.
- Ravintolat voivat laittaa kuvia upeista ruoka-annoksistaan ja vesi herahtaa kielelle vähemmästäkin.
- Sisustussuunnittelu on yksi Pinterestin suosituimmista kuva-aiheista. Me, jotka ennen tilasimme kalliita sisustuslehtiä saatamme jäädä jatkossa Pinterestin varaan, sillä harvinaisen inspiroivia ratkaisuja löytyy tuhansia ellei peräti miljoonia. Ja mikä parasta, Pinterestillä on myös mobiiliversio, joten lääkärille odottaessa, bussissa tai muutoin hyvänä hetkenä on taas syy lisää räplätä puhelinta.
- Tatuointeja näkee myös paljon ja ehkä hyvällä säkällä tatuoinneista tulee uusi buumi
- Museoilla ei useinkaan ole henkilöä tai aikaa päivittää sivua. Kuvamateriaali on kuitenkin runsasta. Inspiroivat kuvat saattavat saada ihmiset liikkeelle aivan uudestaan.
- Ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä…
Etsy on tällä hetkellä suosituin tai ainakin yksi suosituimmista Pinterest-sivuista yli 54.000 seuraajallaan. |
Yritys voi luoda itselleen samalla lailla profiilin kuin
henkilökin. Profiilikuva kannattaa olla yritysmäinen, aivan kuten
Facebookissakin. Profiiliin voi luoda erilaisia tauluja, eri kohderyhmiä
ajatellen tai eri tuotteiden/palveluiden perusteella. Itse suosittelin eräälle
sisustussuunnittelijalle luomaan profiilin, johon tulisi taulu eri huoneille
”keittiö”, ”olohuone”, ”julkiset kohteet” jne.
Pinterestissä on myös se hyvä puoli, että periaatteessa ei
näytä pahalta, jos ihan joka viikko sisältöä ei syntyisikään. Voi vaikka ladata
kuvia silloin tällöin kerralla useamman.
Kuhunkin kuvaan voi myös lisätä yrityksen www-sivun
osoitteen, joten käyttäjät pääsevät helposti lisätiedon lähteelle.
Mitäköhän vielä… Hakukenttää käytetään melko paljon. Jos
haluat, että yrityksesi löytyy jollain tärkeällä hakusanalla eli toisin sanoen aihealueella,
johon liittyen henkilö haluaa löytää inspiroivia kuvia, anna profiilin nimeksi
jotain tyyliin Käsityöpuoti Sejase
eikä pelkästään Sejase Oy.
Ja sama koskee taulujen ja merkintöjen nimeämistä. Jos
nimessä ei näy relevanttia hakusanaa, ei sitä kukaan löydä.Ja jos yritykselläsi on kuvia omilla internet-sivuillaan, sinne voi lisätä Pin-painikkeen aivan kuten Facebookin -tykkää painikkeenkin.
ja taas:!!! KUVA-palvelu. ei se ole mikään kuvapalvelu VAIN. kuva toimii ensimmäisenä herättäjänä (kuten lehdessäkin). takaa voi löytyä artikkeleita, linkkejä, haastatteluja, videoita jne. ---> joka ainoa bloggaaja puhuu kuvapalvelusta. pöh! paljon laajempaa arkistointia ja jakamista sosiaalisessa verkostossa. - Miksi joku US Army, Unicef, TIME jne. olisi P:ssä? Keräilemässä kuvia?
VastaaPoistaKoska Pinterestiin (ainakin toistaiseksi) merkataan kuitenkin pelkästään kuvia ja videoita niin kyllähän se kuvapalvelu silloin on. Samaa argumenttia voisi käyttää yhtä lailla YouTubesta: Ei se ole pelkkä videopalvelu vaan taustalta löytyy paljon muuta, video toimii herättäjänä. Tai Twitteristä, ei se ole pelkkä mikrobloggauspalvelu, koska tviitit voivat johtaa laajoihinkin asiakokonaisuuksiin. Jne.
PoistaEnnen kuin Pinterestiltä tulee virallinen käännös suomenkielelle, niin sallittakoon kunkin bloggaajan ja muun sisällön tuottajan kuvailevan sitä parhaiten omaan suuhunsa ja lukijakuntaansa istuvaa nimitystä. Tärkeintä on kuitenkin sisältö, ei tosiaankaan terminologia :)
- "merkataan kuitenkin pelkästään kuvia" -> väärin!
Poista- on erilaisia pinnaajia, näkyvimpinä ne, jotka pinnaavat kuvia ja esille näin tulevat juuri cupcakes, sisustus, kukat jne.
- Se, että "ammattilaiset" ovat kuvailleet Pinterestiä LÄHTÖkohtaisesti VAIN KUVAvälineena, on mielestäni erikoista.
- kävin aiheesta keskustelua FB:ssa, kopioin tähän kommenttini:
-siellä on aika kovia brändejä mukana.
Tässä nyt esimerkkinä TIME: jokaisessa boxissa on kyllä kuva, mutta ei se siinä kuvan takia ole. Vaan haastattelu on alla. Ja kuva päällä, kuten lehdessäkin. Esim. näin: http://pinterest.com/time_magazine/time-interviews/
- "Don't let all the hearts and flowers floating around on Pinterest fool you. Behind all that beauty, Pinterest is fast becoming a heavy hitting marketing tool." http://www.copyblogger.com/pinterest-marketing/
- On eri asia puhua siitä, miltä joku näyttää - kuin se, mikä on sen mahdollisuus. Jos puhutaan vain kuvien keräilystä ja jakamisesta, se on koko Pinterestin vähättelyä. Se on paljon kokonaisvaltaisempi arkistointi- ja jakamisväline.
Korostamalla KUVA-puolta, moni saa väärän käsityksen.
- Toistan: US Army,Unicef, TIME jne. eivät ole siellä kuvia keräämässä.
Ymmärrän pointtisi, joskaan en ymmärrä miksi takertua terminologiaan :)
PoistaVain siksi, että kun AMMATTILAISET korostavat KUVAkeräilyä, se antaa yksipuolisen kuvan;)
PoistaJa siksi näemme koko ajan kirjoituksia, kuinka Pinterest on "tyttöjen juttu, naistenlehtien korvike, jne." Eli moni voi mennä onnensa ohi ja missata mistä on kysymys.
Itselleni esim. kuvat ovat tärkeitä, mutta niin on muukin arkistointi ja tallennus (ja eteenpäin jako). Eli kysymys ei siis vain terminologiasta vaan marssijärjestyksestä!
TIME (ja siis moni tunnettu brändi)pinnaa LÄHTÖKOHTAISESTI jutun, videon, haastattelun, artikkelin jne. Ja kanteen jää kuva.
Se on vallan eri asia, kuin "tyttöjen kuvien keräily" eli lähtökohtana kuva. Siksi se EI ole kuvapalvelu vain. Tästä on kysymys.
Point taken :)
PoistaHyvä, että kirjoitat osan sanoista ISOILLA kirjaimilla, ilman niitä pointti olisi varmaan jäänyt huomaamatta ;)
Pinterest tuntuu ja näyttää kyllä hyvältä ja helpolta omaksua. Pin It -nappi vain selaimeen ja keräilemään oman tyylin kodin sisustusta yhteen sijaintiin julistekokoelman ja hienojen kampausten rinnalle. Koukuttavaa ja parhaimmillaan jopa tosi hyödyllistä.
VastaaPoistaEnnen täysimittaista hurahdusta ja oman materiaalin levittämistä kannattaa kuitenkin tämänkin sosiaalisen median palvelun yhteydessä mielestäni viettää pieni hetki pohdiskellen muun muassa palvelun käyttöehtojen parissa. Tällä hetkellähän Pinterest varaa aika laajat oikeudet itselleen palvelussa levitettyyn materiaaliin.
Kriittisille on olemassa jo oma Wordpress-liitännäinenkin Pinterest-levityksen estämiseksi. http://wordpress.org/extend/plugins/wpnopin/
Ja ne käyttöehdot ja netissä leviävä ote niistä.
http://pinterest.com/about/terms/
"By making available any Member Content through the Site, Application or Services, you hereby grant to Cold Brew Labs a worldwide, irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, royalty-free license, with the right to sublicense, to use, copy, adapt, modify, distribute, license, sell, transfer, publicly display, publicly perform, transmit, stream, broadcast, access, view, and otherwise exploit such Member Content only on, through or by means of the Site, Application or Services."
Kiitos Marko kommentista! Tuo WP liitännäinen tuli itsellenikin uutena. Veikkaisin, että vastaaville liitännäisille olisi kysyntää muidenkin julkkareiden osalta.
VastaaPoistaHyvä juttu, että Pinterestista puhutaan ja huomataan sen mahdollisuudet markkinoinnissa. Itse näen, että tässä on todella suuri potentiaali nousta yhdeksi isoksi sosiaalisen median palveluksi Facebookin, LinkedInin ja Twitterin joukkoon. Se jää nähtäväksi tapahtuuko tämä koskaan.
VastaaPoistaOlen kirjoittanut omaan blogiini tarkemmin ajatuksia miten Pinterestia voi hyödyntää markkinoinnissa. http://iloasilmille.wordpress.com/2012/02/24/pinterestin-kayttoopas-osa-2-kuinka-hyodyntaa-pinterstia-markkinoinnissa/